Ung man med trumpet

Originaltitel: Young Man with a Horn
Regissör:Michael Curtiz
Utgivningsår:1950

Om Ung man med trumpet:

Den unge Rick Martin finner sitt liv i musiken. I takt med hans framgångar som jazzmusiker blir hans privatliv allt sämre.

Titel: Den vita lögnen
Originaltitel: Deception
Regissör: Irving Rapper
År: 1946
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir
Den vita lögnen

Kirk Douglas, Lauren Bacall, Doris Day, Hoagy Carmichael, Juano Hernandez, Jerome Cowan

Edmund H North, Carl Foreman

Drama, Romantik, Musikal, Biografi

Young Man of Music

Med i listor: Fiktiva musiker
Diskussioner om Ung man med trumpet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ung man med trumpet (3 st)
mattarello (Anmäl)   21:33 17/1
Såhär 69 år sedan premiären är två av huvudrollsinnehavarna fortfarande vid liv: Douglas (102) och Day (96)! Bra film som man sugs med in. Kanske lite slätt slut, men men varför klaga. Lyssna på trumpetandet i stället!
Kirk Douglas (Anmäl)   11/12 2015
Mycket bra och svängig musik levereras i detta drama med noirkänsla. Kirk Douglas gör ett drabbande och liderligt porträtt av en man som lever för musiken på både gott och ont. Fast mest ont. Doris Day som sångerska och Douglas initiala kärleksintresse får mig att tänka på Alice Babs. Lauren Bacalls svartsynta kvinnoporträtt känns befriande i dåtidens könsstereotypa Hollywood. Douglas lärde sig att spela trumpet inför rollen enligt hans självbiografi.
origC-J (Anmäl)   26/6 2006
Nog mest intressant för jassintressenter. Baserad på boken med samma namn om den legendariske kornettisten Bix Beiderbecke.