Regissör:Gillian Armstrong
Utgivningsår:1994
Antal betyg:2037 betyg

Om Unga kvinnor:

Joe, Meg, Beth och Amy växer upp med sin mor under dåliga ekonomiska förhållanden, medan fadern är ute och slåss i det Amerikanska inbördeskriget. De står nära varandra, även om de givetvis har sina problem. Kommer banden att hålla när manliga vänner börjar bli en del av hushållet? Berättelsen är baserad på Louisa M Alcotts romaner Unga kvinnor och Våra vänner från ifjol.

Titel: Unga kvinnor
Originaltitel: Les gardiennes
Regissör: Xavier Beauvois
År: 2017
Beskyddarna

Winona Ryder, Gabriel Byrne, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Christian Bale, Eric Stoltz, Claire Danes, Trini Alvarado, Samantha Mathis, John Neville, Mary Wickes, Florence Paterson

Robin Swicord

Drama, Familjefilm, Romantik

Diskussioner om Unga kvinnor  (0 diskussioner)
Kommentarer om Unga kvinnor (101 st)
karlmats (Anmäl)   23:56 8/7
De var ju ganska frikyrkliga de här systrarna det får man säga. Allt är gott och glatt och väldigt helylle, något man kan störa sig på trots att Winona Ryder är med i en av huvudrollerna och dessutom får briljera med sin fantastiska berättarröst. Dialogen känns kompetent men lite tråkig, ungefär som kostymdraman brukar vara och det finns inte så mycket i dialogen här som sticker ut annat än att det känns lite högtravande. Å andra sidan läste jag precis en lång utläggning på en kristen filmsida om att det fanns mycket här som inte stämmer med den bibliska läran, bl.a. pussar innan äktenskap och idén om att systerskap är starkare än äktenskap, så min helyllekritik kan man ju verkligen se från olika håll antar jag. En väldigt imponerande bred ensemble, men tyvärr blir effekten att alla deras snitt sjunker. Dunst är väl nästan mest präktig av allihop och hon är väl typ 10 år, här hade man inte kunnat tro att hon skulle få en vettig karriär. En ganska stabil 2a men jag hade nog hoppats på mer.
Sture Stenhög (Anmäl)   02:18 4/1
Som en tidsresa tillbaka till amerikanskt 1800-tal är det här inte tokigt alls, det visuella återskapandet av tidsperioden imponerar, men det är också i princip allt tyvärr. Känslan är verkligen att det här är en filmatisering där man ville få med så mycket som möjligt från boken på en begränsad speltid, med resultat att allt blir väldigt upphackat, och att karaktärsporträtten blir alldeles för ytliga för att man ska kunna lära känna någon av de inblandade. Lite kul med den stjärnspäckade ensemblen där flera befinner sig i ett tidigt stadium av sin karriär, men i övrigt gör filmen inget bestående avtryck
mammene (Anmäl)   29/12 2018
Kanske lite snål här, men det kunde gjorts bättre. Det kändes som om man ville ha med alldeles för mycket och då blev det svårt att hänga med och få en relation till de inblandade, sedan var det lite väl flamsigt. Annars var miljön och tiden intressant, och jag tror att boken ger mer. Slutrepliken den var mitt i prick den.
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/11 2018
Var faktiskt över förväntan.
päronanton (Anmäl)   18/5 2018
Jättefin Film! Och Winona Ryder är lysande som alltid!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Unga kvinnor