Ungdomsfängelset

Originaltitel: Sciuscià (Ragazzi)
Regissör:Vittorio De Sica
Utgivningsår:1946

Om Ungdomsfängelset:

Giuseppe och Pasquale är två unga pojkar med storslagna drömmar om att en dag kunna köpa sig en egen häst. För att få råd putsar de skor men det är ett mödosamt arbete som tar mycket tid. De söker sig därför snabbare vägar att göra sig pengar.
Se filmen på CDON

Originaltitel: En dag i staden
Regissör: Pontus Hultén, Hans Nordenström
År: 1956
En dag i staden

Franco Interlenghi, Rinaldo Smordoni, Annielo Mele, Bruno Ortenzi, Emilio Cigoli, Pacifico Astrologo, Leo Garavaglia, Irene Smordoni, Maria Campi, Anna Pedoni, Peppino Spadaro

Sergio Amidei, Adolfo Franci, Cesare Giulio Viola, Cesare Zavattini

Drama

Shoe Shine, 'Sciuscià' (Ragazzi)

Italien
Med i listor: Italienska Neo-realismen, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Filmnummer: 19658
Diskussioner om Ungdomsfängelset  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ungdomsfängelset (26 st)
the godfather (Anmäl)   16/3 2016
Ett praktverk inom filmen, inte lika bra som Cyckeltjuven(som är något av det bästa jag har sett) men bättre än Umberto D. Mycket känsla och bra skådespeleri. Inte så mycket mer att säga om denna än att den är värd högsta betyget 5.
pufred (Anmäl)   22/6 2015
Lite för melodramatisk och sentimental för att vara neo-realism, men har en samhällskritik och temat förlorad vänskap är välgjort här. Gillade inte alls den yngre killen men den äldre är fantastisk.
Raimo_1985 (Anmäl)   15/1 2014
Stark trea. Fin film men en del humor mitt i allt hemskt och sorgligt. Men mer än stark trea blir det inte då det kändes som jag gått över gatan till en kvartersbio och sen gått tillbaka hem igen. Det var ingen omvälvande upplevelse så.
AlbinWesley (Anmäl)   11/12 2013
Jag gillar verkligen detta väldigt mycket. Snyggt att få in så skarp och tydlig samhällskritik i en film som denna. Jag vill se mer.
goeran (Anmäl)   25/7 2013
Vittorio De Sicas Sciuscià (Ragazzi) från 1946 är förvisso en välgjord neorealistisk film men det är inget i filmen som riktigt griper tag i mig; lite för sentimentalt och tillrättalagt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ungdomsfängelset