Unga Astrid

Originaltitel: Unga Astrid
Regissör:Pernille Fischer Christensen
Utgivningsår:2018

Om Unga Astrid:

När Astrid Lindgren var väldigt ung hände något som påverkade henne fundamentalt, en kombination av mirakel och missöde som kom att forma hela hennes liv. Det var en händelse som gjorde henne till en av de mest nyskapande kvinnorna i vår tid och den sagoberättare en hel värld kom att älska. Det här är berättelsen om när en ung Astrid, trots tidens förväntningar och religiösa påbud, bestämde sig för att bryta mot samhällets normer och följa sitt hjärta.

Alba August, Maria Bonnevie, Trine Dyrholm, Henrik Rafaelsen, Magnus Krepper, Björn Gustafsson, Marius Damslev, Willy Ramnek Petri, Liv LeMoyne, Sofia Karemyr, Mira Mitchell, Maria Alm Norell, Lars Väringer, Eric Ericson, Li Brådhe, Maria Fahl-Vikander

Pernille Fischer Christensen, Kim Fupz Aakeson

Drama, Biografi

Becoming Astrid

Sverige, Danmark
Diskussioner om Unga Astrid  (0 diskussioner)
Kommentarer om Unga Astrid (14 st)
snurr (Anmäl)   23:39 10/3
Stark 3:a. Jättefin film om Astrid Lindgrens unga år och med mycket bra skådespelare!
asasae (Anmäl)   22:42 24/2
Sevärt, vackert och mycket bra skådespeleri! August spelar en mycket bra Astrid. Och lilla gossen är ju gudomligt duktig också. Intressant avsmalnad historia från Astrids liv, som jag faktiskt inte visste mycket om. Mycket personligt berättat. Fint!
LadyFlanders (Anmäl)   19:40 20/2
Utmärkt skådespeleri, men frågan är vad de spelar. Var är intrigen? Är det nån slags "kvinnligt inkännande berättande" som ska gestalta folks känsloliv snarare än handlingar? Sånt suger mer än det tillför. Astrid har jag dessutom alltid sett som en i grunden gladlynt och optimistisk person -- motgångar till trots -- långt från truligheten i den här filmen.
RustyFilm (Anmäl)   13:16 19/2
Snyggt berättad historia om den handlingskraftiga Astrid i en för mig okänd period av hennes liv (1923 – 1930 ~) (Ericsson va e. namnet under perioden). Astrid är snillrikt och magiskt gestaltad av Alba August (å hon har ju gott påbrå). Gillar här det snäva tidsintervallet för filmens handling men hoppas på fler ”episodfilmer” om hennes liv. Stoft finns ju garanterat för detta. Mycket nästan övermåttligt gripande är den här episoden iallafall. ”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort” (Jonathan Lejonhjärta)
callusis (Anmäl)   20:17 31/1
Att Astrid inte pratar småländska säger väl allt om hur dåligt detta är. Ointressant tidsperiod är det väl också. Får hoppas på att någon klokare person tar sig an och gör en riktig biopic, där fokus ligger på alla mästerverk hon skapat.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Unga Astrid