Unga Astrid

Originaltitel: Unga Astrid
Regissör:Pernille Fischer Christensen
Utgivningsår:2018

Om Unga Astrid:

När Astrid Lindgren var väldigt ung hände något som påverkade henne fundamentalt, en kombination av mirakel och missöde som kom att forma hela hennes liv. Det var en händelse som gjorde henne till en av de mest nyskapande kvinnorna i vår tid och den sagoberättare en hel värld kom att älska. Det här är berättelsen om när en ung Astrid, trots tidens förväntningar och religiösa påbud, bestämde sig för att bryta mot samhällets normer och följa sitt hjärta.

Alba August, Maria Bonnevie, Trine Dyrholm, Henrik Rafaelsen, Magnus Krepper, Björn Gustafsson, Marius Damslev, Willy Ramnek Petri, Liv LeMoyne, Sofia Karemyr, Mira Mitchell, Maria Alm Norell, Lars Väringer, Eric Ericson, Li Brådhe, Maria Fahl-Vikander

Pernille Fischer Christensen, Kim Fupz Aakeson

Drama, Biografi

Becoming Astrid

Sverige, Danmark
Diskussioner om Unga Astrid  (0 diskussioner)
Kommentarer om Unga Astrid (19 st)
okidoki (Anmäl)   17:35 1/6
Underbart gripande.
Astrojacob (Anmäl)   22:22 5/5
Mycket välgjord och en fantastisk Alba. mange takk.
Sture Stenhög (Anmäl)   23:04 25/4
En gedigen och intressant tidsskildring både visuellt och innehållsmässigt. Starkast intryck gör relationen mellan Astird och hennes son, och de komplikationer och dilemman som den innefattar. Det känns väl dock aldrig riktigt som att det är Astird Lindgren vi beskådar, men det är nog ofrånkomligt, vi är nog många som inte kan förställa oss henne som något annat än en gammal tant. Jag tycker iaf att man har hittat ett bra fokus i den historia man berättar, men man blir ju lite sugen på fler filmer som tar sig an fortsättningen på hennes liv
mammene (Anmäl)   19:00 24/4
En svag trea, för det var vad jag tyckte den här skildringen av en ung Astrid var. Kan inte riktigt sätta fingret på vad jag saknade, lite mer liv kanske, eller så var det inte den Astrid jag hade förväntat mig. Men en helt ok kärleksfilm, en romans som fick följder som inte var så lätta att hantera på den tiden, vi har det bättre på det viset idag. Den största prestationen gjorde den lilla gossen som spelade Lasse, vilken kille.
Jannebanan (Anmäl)   21:58 2/4
Mycket bra film om en för mig okänd period i Astrids liv. Kul att man vågar bryta ut en kort och intensiv del av hennes liv och göra film av den. Dokumentären om henne får någon annan göra vid ett senare tillfälle..... klockren 4:a!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Unga Astrid