Ungkarlslyan

Originaltitel: The Apartment
Regissör:Billy Wilder
Utgivningsår:1960

Om Ungkarlslyan:

Försäkringstjänstemannen CC Baxter skulle förblivit helt okänd på den stora firman om inte fyra avdelningschefer hade behövt ett bekvämt ställe att dra sig tillbaka till med sina respektive älskarinnor. Det blev Baxters våning de inriktade sig på och detta trasslar till hans relationer med den märkliga hissflickan Fran.
Se filmen på Plejmo

Genre: Drama, Romantik
Marty
Titel: Drömbruden
Originaltitel: Boys' Night Out
Regissör: Michael Gordon (I)
År: 1962
Regissör: Billy Wilder
År: 1963
Genre: Komedi, Romantik
Irma la Douce

Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray, Ray Walston, Jack Kruschen, David Lewis (III), Hope Holiday, Joan Shawlee, Naomi Stevens, Johnny Seven, Edie Adams, Willard Waterman, David White (I), Joyce Jameson

Billy Wilder, I A L Diamond

Drama, Komedi, Romantik

Med i listor: Oscars, Populärt och billigt
Diskussioner om Ungkarlslyan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ungkarlslyan (107 st)
Pi-R (Anmäl)   25/4 2018
Farligt nära toppbetyg – största anledningen att det uteblir är att slutet blir väl utdraget. Undantaget detta finns det i princip bara saker att älska, kanske mest av allt dialogen, men från rollgestaltningar till foto är det ren njutning att få ta del av det. Mixen av lättviktigt komedi och svärta gör dessutom att filmen står sig bättre än flertalet samtida romcoms. Wilders förmåga att levandegöra miljön torde dessutom vara som mest förfinad här.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
HerrNenne (Anmäl)   18/9 2017
Mörkret är bäst.
Sture Stenhög (Anmäl)   24/2 2017
En väldigt trevlig film som dock har vissa mörkare undertoner som man kanske inte förväntar sig i en sådan här film från den här eran. Själva historien är inget nytt direkt, men gimmicken med lägenheten ger ändå filmen en viss personlighet, och de två huvudkaraktärerna är så välskrivna att det blir lätt att bry sig om dem, detta trots att jag störde mig lite Lemmons rollfigur emellanåt. Lite överraskad också över att Shirley MacLaine är så charmig i denna, i de roller jag har sett från senare i hennes karriär har hon mest bara varit jobbig. Fred MacMurrays karaktär innehåller inte många nyanser dock, men det kan jag ändå ha överseende med i en sådan här film. Det känns lite som att Billy Wilder var en regissör som helt enkelt bara fick filmer att fungera utan att man riktigt kan sätta fingret på hur, och det gäller i allra högst grad här. Stark trea
mammene (Anmäl)   20/2 2017
Det kanske finns en gräns för snällhet, men samtidigt, det lönade sig! Mycket krångel och förväxlingar i en lättsam ton, handlingen kan tyckas enkel men innehöll många sidor på beteende. Snyggt! Stark trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ungkarlslyan