Betyg idag: 1 135 Besökare idag: 4 056

Originaltitel: Unsere Mütter, unsere Väter
Regissör:Philipp Kadelbach
Utgivningsår:2013

Om Krigets unga hjärtan :

Miniserie om fem barndomsvänners livsöden under andra världskrigets andra och brutalare hälft. Wilhelm, hans yngre bror Friedhelm, Charlotte, Viktor och Greta skiljs åt sommaren 1941 i Berlin. De fem vännerna är övertygade om att kriget kommer att vara över till jul och lovar varandra att de ska återförenas innan dess. Men de anar inte hur de ofattbara upplevelserna och fasorna under de kommande krigsåren kommer att förändra dem i grunden.

Titel: Generation Kill
Originaltitel: The Cove
Regissör: Louie Psihoyos
År: 2009
The Cove

Volker Bruch, Tom Schilling, Katharina Schüttler, Miriam Stein, Ludwig Trepte, Mark Waschke, Henriette Richter-Röhl, Sylvester Groth, Maxim Mehmet, Adam Markiewicz, Lucas Gregorowicz, Christiane Paul, Alina Levshin, Inga Jarkova, Götz Schubert

Stefan Kolditz

Drama, Krig, Mini-serie

Generation War

Tyskland
Med i listor: Mini-serie Top 50
Diskussioner om Krigets unga hjärtan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Krigets unga hjärtan (40 st)
emilstjernholm (Anmäl)   19/7 2017
Historikerna och kritikerna är oense. Somliga kallar den apologetisk och överslätande medan andra anser att den visar det faktum att även Wehrmacht utförde olika krigsövergrepp. Som hantverk betraktat imponeras jag av scenerna från östfronten. Som någon sa tidigare, som en lågbudget Band of Brothers från ett tyskt perspektiv. Samtidigt är de unga karaktärerna lite som schabloner och ibland känns det väl kitschigt/såpigt.
kaempen (Anmäl)   18/12 2016
Polska motståndsrörelsen anti-semitisk? Trams. Tyska Wehrmachtsoldater som ser sig själva som mördare? Trams, ungefär samma idioti ses i Das Boot (tyska soldater som uppvisas som goda genom att de t ex förkastar Hitler). I verkligheten såg tyska soldater sig själva som hjältar under hela kriget, dvs till dess att skuldbeläggandet började efter kriget. SS-soldater som hejvilt mördar kvinnor och agerar precis hur som helst utan konsekvenser? Trams. Sedan är det ytterligare orealistiska saker som att huvudkaraktärerna stöter på varandra stup i kvarten i detta världshistoriens största krig och så vidare. Men det är fortfarande bra mycket mer intressant än de flesta amerikanska WWII-filmer.
Tabu (Anmäl)   18/3 2016
Man hade behövt mer tid och antagligen fler människoöden för att få alla vändningar och möten i dramaturgin att fungera/vävas samman trovärdigt. Även lite påklistrat och konstruerat samt anpassat för en modern publik i samma ålder som skådisarna ungefär antar jag... Kostym/rekvisita/mise-en-scène är förresten nåt i hästväg, rena vintageodyssén(!) Har bara sett en snarlik film med så mycket detaljer i, nämligen "North Face", där vänskapen mellan karaktärerna dessutom upplevs mera genuin...
jp (Anmäl)   18/1 2016
Mycket bra gjort. Bra skådespelare. Intressant att se från tyskarnas synvinkel. Inte så mycket propaganda.
Rele (Anmäl)   6/11 2015
En väldigt bra krigs miniserie. Duktiga skådespelare och en kunnig regissör har lyckats med en bra manus få fram en spännande berättelse runt fem unga människors öde.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Krigets unga hjärtan