Uppgörelsen vid Waterloo Road

Originaltitel: Waterloo Road
Regissör:Sidney Gilliat
Utgivningsår:1945

Om Uppgörelsen vid Waterloo Road:

När andra världskriget bryter ut blir Jim Colter inkallad till tjänstgöring i armén men han upptäcker snart att han befinner sig i krig på två fronter. Han får nämligen veta (i ett brev från sin syster Ruby) att han är på väg att mista sin vackra hustru Tillie som intensivt uppvaktas av Ted Purvis; en lokal fifflare som håller sig undan från militärtjänstgöring. Jim måste därför skyndsamt bege sig hem till London; med eller utan permission.

John Mills, Stewart Granger, Alastair Sim, Alison Leggatt, Beatrice Varley, George Carney, Leslie Bradley, Jean Kent, Anna Konstam, Wylie Watson, George Merritt, Joy Shelton

Sidney Gilliat

Drama, Romantik, Krig

Storbritannien
Diskussioner om Uppgörelsen vid Waterloo Road  (0 diskussioner)
Kommentarer om Uppgörelsen vid Waterloo Road (1 st)
goeran (Anmäl)   3/3 2011
Sidney Gilliats Waterloo Road är ett välgjort triangeldrama som på ett bra sätt fångar miljöer och stämningar i krigsårens London. Det märks att filmen gjordes redan 1945 då fortfarande hågkomsterna från krigsårens prövningar var levande.