Utflykt till landet

Originaltitel: Partie de campagne
Regissör:Jean Renoir
Utgivningsår:1936

Om Utflykt till landet:

En borgarfamilj från Paris åker ut på landet för att fiska och ha picknick; den unga dottern drömmer om kärlek. Filmen bygger på en novell av Guy de Maupassant.

Titel: Bröllopsgåvan
Regissör: Nicholas Ray
År: 1954
Genre: Western
Johnny Gitarr

Sylvia Bataille, Georges D'Arnoux, Jane Marken, André Gabriello, Jacques B Brunius, Paul Temps, Gabrielle Fontan, Jean Renoir, Marguerite Renoir

Jean Renoir

Drama, Kortfilm, Romantik

A Day in the Country

Frankrike
Med i listor: 30-tal Top 50
Diskussioner om Utflykt till landet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Utflykt till landet (23 st)
Barneyk (Anmäl)   20:46 17/7
Verkligen skittråkig. Ska det här vara roligt? Och jag blir förvånad att jag ser så många prata om kameraarbetet och känslan av sommaridyll. Jag tyckte själv att kameran var alldeles för närgången och gav mig en trång känsla som är raka motsatsen mot vad jag förknippar med "ute på landet-känsla". Dessutom tycker jag gråskalan är för platt och det finns inga kontraster som lyfter. Störiga och osympatiska karaktärer och satiren går mig tyvärr helt förbi. Detta var verkligen bara dåligt. Inte uselt, lite sådär, meh ibland. Men det är också dess höjdpunkter.
F-M-J (Anmäl)   28/10 2015
På grund av att filmen var så lovande och hade ett fantastiskt kameraarbete som fångade sommaridyllen på ett förträffligt sätt ger jag den en fyra, trots brister i storyn som blir uppenbara eftersom delar av filmen försvann.
Mikka (Anmäl)   10/5 2012
Det är förvisso vackert filmat, men för mig förstörs känslan helt och hållet på grund av skådespelarna, all buskis och manus. Dessutom känns den, av förklarliga skäl, halvfärdig. För mig kan den inte få ett högre betyg.
Tonti (Anmäl)   21/10 2011
En riktigt fin blandning av godmodig satir och ljuvlig melankoli. Visst är en del föråldrat men kärnan känns tidlös. Naturen fångas helt fantastiskt och tillåts på sätt och vis utgöra filmens emotionella klimax. Riktigt bra.
Sznax (Anmäl)   21/10 2011
Det finns inte många som är i samma klass som Renoir när den kommer till den här typen av komedier. Det fina folket från staden är som småbarn när de kommer ut till landet. De är förvirrade, galna och förstår ingenting. Oerhört vackert filmad och konstant rolig, synd att den inte blev färdig. Betyg 7.7
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Utflykt till landet