Utpressning

Originaltitel: Blackmail
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1929

Om Utpressning:

En ung kvinna dödar en man som försöker våldta henne, och råkar sedan ut för en obehaglig utpressare. Detektiven som undersöker fallet är hennes pojkvän. Englands första ljudfilm, Anny Ondra som spelar den unga flickan dubbas av Joan Barry.
Se filmen på Headweb

År: 1927
Genre: Kriminalare, Thriller, Stumfilm
The Lodger
Titel: Evil Eye
Originaltitel: La ragazza che sapeva troppo
Regissör: Mario Bava
År: 1953
Genre: Drama, Film-Noir, Roadmovie
Film nr.: 20747
Bilrånaren

Anny Ondra, Sara Allgood, Charles Paton, John Longden, Donald Calthrop, Cyril Ritchard, Hannah Jones, Harvey Braban, Ex-Det Sergt Bishop

Alfred Hitchcock

Kriminalare, Thriller

Storbritannien
Med i listor: 20-tal Top 50
Diskussioner om Utpressning  (0 diskussioner)
Kommentarer om Utpressning (48 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2017
Kanske inte Hitchcocks bästa men ändå väldigt bra.
Luca Canali (Anmäl)   6/11 2016
ingen av alfreds bättre filmer och inte en helt lyckad övergång till talfilm heller. betyg: okej- (42/100).
Lotso (Anmäl)   8/4 2016
I sin helhet är Blackmail kanske inte den första Hitchcock filmen som visar den typiska filmen utav honom, det får gå till stumfilmen The Lodger. Men Blackmail har fler saker vi kan associerar med som vi kommer bli bekanta med senare. En handling som har en viss spänning i sig där kvinnan spelar i centrum utav det hela, som för övrigt också är blond. Undertoner av svart komedi, och en film som experimenterar med ljudet själv. Detta är nog den första officiella klassiska Hitchcock filmen som de flesta pratar om, och med goda anledningar.
F-M-J (Anmäl)   20/1 2015
En tidig Hitchcock som är lite av ett skolexempel i att göra film. Scenerna matchar varandra bra och man forceras fram i den enkla men samtidigt engagerade storyn. Sedan bjöds det på ovanligt mycket slapstick som antagligen låg i tiden, exempelvis en scen där herr Hitchcock själv blir utsatt för ett pojkstreck på ett tåg. Väl värd en fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Utpressning