Utpressning

Originaltitel: The Big Sleep
Regissör:Howard Hawks
Utgivningsår:1946

Om Utpressning:

En gammal general upptäcker att hans dotter är utsatt för utpressning. Han anlitar privatdetektiven Philip Marlowe och snart är denne indragen i en härva av mord, kidnappning och svekfulla kvinnor. Invecklad film noir-klassiker efter en roman av Raymond Chandler.

Titel: Kvinna utan samvete
Regissör: John Huston
År: 1941
Genre: Kriminalare, Mysterium, Film-Noir
Riddarfalken från Malta
Titel: Mord, min älskling!
Originaltitel: Murder, My Sweet
Regissör: John Cromwell
År: 1947
Genre: Drama, Mysterium, Film-Noir
Heta dagar

Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Dorothy Malone, Regis Toomey, Elisha Cook Jr, John Ridgely, Martha Vickers, Peggy Knudsen, Charles Waldron

William Faulkner, Leigh Brackett, Jules Furthman

Kriminalare, Thriller, Mysterium, Film-Noir

Recension Utpressning

- Tabu sätter betyg 4 och skriver:
"The Big Sleep" är en film som vilar på sina rollinsatser mer än sitt konstnärliga uttryck, och om det inte vore för skådespelarnas framgång i sitt arbete hade det med all säkerhet inte blivit något vidare bra resultat. Vad vore filmen t.ex. utan alla dessa bitska, underfundiga repliker som utväxlas med en stor portion humor emellan Bacall och Bogart?

Recension av Utpressning - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Döda män klär inte i rutigt, Film-Noir Top 50, Raymond Chandler, William Faulkner
Diskussioner om Utpressning  (0 diskussioner)
Kommentarer om Utpressning (151 st)
karlmats (Anmäl)   8/4 2018
Jag har inte sett mycket från 40-talet men det här var ändå det bästa hittills. Bogart är elegant och rapp i käften, en sorts gammaldags filmhjälte som hellre snackar ner sina motståndare men som heller inte drar sig för att klappa till nån när det behövs. Allt kvinnfolk faller som furor för honom och det är nånstans en del av charmen med det här. Manuset är riktigt vasst trots att det förmodligen inte riktigt hänger ihop, att ta in en nobelprisförfattare ger ändå viss effekt i kvalitén på dialogen. Det här är klassisk Hollywood på den tiden det ännu inte hade hunnit bli ett skällsord och jag är definitivt sugen på att se mer av Bogart, Bacall och Hawks. Det blir en 4a.
KyLLo (Anmäl)   14/12 2017
Den är okej. Humorn överraskar, ibland riktigt underhållande och ibland mer fånig. Lite kvinnofylla och annat som man inte är så bortskämd med i 40-talsfilmer. Nästan lite kriminalfars över den, om man kan säga så.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Murvel48 (Anmäl)   8/2 2017
Jag gillar Bogart och hade gärna satt högre betyg på den här filmen men storyn var otroligt snårig och det blev mest en massa namedropping och rantande hit och dit. Tyvärr.
myslas (Anmäl)   3/2 2017
Rapp dialog och Bogart är toppen men jag fastnar inte alls för handlingen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Utpressning