Betyg idag: 1 289 Besökare idag: 5 535

Originaltitel: Puhdistus
Regissör:Antti Jokinen
Utgivningsår:2012

Om Utrensning:

På den estniska landsbygden bor Aliide Truu ensam och ostörd tills en ung flicka vid namn Zara dyker upp på hennes gård. De är båda överlevande, Zara har rymt från den ryska maffian, medan Aliide har genomlevt den ryska ockupationen. Mellan dessa finns ett starkt band och även om de kommer från två olika generationer har de mycket gemensamt. Filmen baserar sig på Sofi Oksanens roman.

Laura Birn, Amanda Pilke, Peter Franzén, Krista Kosonen, Tommi Korpela, Kristjan Sarv, Tomi Salmela, Liisi Tandefelt, Jarmo Mäkinen, Taavi Eelmaa, Jaanika Arum

Marko Leino, Antti Jokinen

Drama

Purge

Estland, Finland
Diskussioner om Utrensning  (0 diskussioner)
Kommentarer om Utrensning (13 st)
Gordyal (Anmäl)   11/9 2016
Ett starkt och gripande förut och ett starkt och brutalt nyss flätas ihop i ett nu. Snygg som fan. (10-/15)
Ranma (Anmäl)   29/11 2013
Otroligt bra, och hemsk. Bästa filmen av dem jag såg på GIFF 2013.
nhep (Anmäl)   14/8 2013
Som vanligt vinner boken med en klar femma!
Zebulonm (Anmäl)   6/7 2013
Mörk men riktigt bra.........
todape (Anmäl)   2/7 2013
Mycket bra och mörk film. Bra manus. I det stora hela ett imponerande foto i nordiska mått mätt samt bra regi. Finland är inget land som övertygat mig tidigare i filmväg. De ligger långt efter Danmark och Norge. Men här visas en hög klass. Överraskande bra. 7 av 10.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Utrensning