V för Vendetta

Originaltitel: V for Vendetta
Regissör:James McTeigue
Utgivningsår:2005

Om V för Vendetta:

I ett framtida fasciststyrt Storbritannien möter vi den unga Evey, som räddas från polisernas trakasserier av en maskerad hjälte som kallar sig "V". Han är karismatisk och en mycket skicklig och listig kämpe som försöker starta en revolution mot den tyranniska regeringen. När Evey upptäcker sanningen om V:s mystiska bakgrund, finner hon också sanningen om sig själv och allierar sig med honom i kampen om frihet och rättvisa i ett samhälle styrt av grymhet och korruption.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Michael Radford
År: 1984
Genre: Drama, Science Fiction
1984

Natalie Portman, Hugo Weaving, Stephen Rea, John Hurt, Stephen Fry, Roger Allam, Sinéad Cusack, Tim Pigott-Smith, Natasha Wightman, Selina Giles, Ben Miles, Rupert Graves, John Standing, Eddie Marsan, Martin Savage, Imogen Poots

Lilly Wachowski, Lana Wachowski

Drama, Action, Thriller, Science Fiction

USA, Tyskland, Storbritannien

Recension V för Vendetta

- gusobest sätter betyg 4 och skriver:
Bröderna Wachowski är tillbaka med V för Vendetta, en film om kamp mot en framtida fascistisk regim i Storbritannien. Bröderna Wachowski blev riktigt kända med filmen Matrix som kom 1999. Matrix blev till slut en trilogi som avslutades 2003. Det är en mycket estetisk, bullrig och filosofiskt förvirrad messiasberättelse i sciencefictionformat. I Matrix-filmerna kan man välja att låta det förvirrade...

Recension av V för Vendetta - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Action Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Populärt och billigt, Science Fiction Top 50, Skövde filmfestival 06, Thriller Top 50
Diskussioner om V för Vendetta  (0 diskussioner)
Kommentarer om V för Vendetta (1488 st)
RustyFilm (Anmäl)   16/10 2018
Upplever det här som om filmmakare Wachowskis och McTeigue försöker leverera ett djupt och dramatiskt actiondrama. Men resultatet är tyvärr bara fånigt. Vet att jag går mot strömmen dom flesta hyllar ju det här. Jag tyckte ungefär lika illa om Matrix som gjordes av nästan samma team. (såg att jag betygsatt Matrix med en 3a så jag ger väl samma här då även om jag tycker det är i överkant i båda fallen).
Commandante (Anmäl)   26/3 2018
Jag höjer mitt betyg för den här ett snäpp. Originell, vågad, pricksäker, rörande, snygg och underhållande. Den här filmen känns inte som att den åldrats en dag sedan släppet. Med dagens nyfascistiska våg känns den snarare mer aktuell än någonsin.
Rai (Anmäl)   6/1 2018
Jag bara älskar den här filmen!!!
Magduz (Anmäl)   29/1 2017
Otroligt bra och vacker film. Revolutionsromantik!
Hypostas (Anmäl)   23/12 2016
Håller fortfarande.