Betyg idag: 1 742 Besökare idag: 4 165

Vad hände med Baby Jane?

Originaltitel: What Ever Happened to Baby Jane?
Regissör:Robert Aldrich
Utgivningsår:1962

Om Vad hände med Baby Jane?:

När Jane var liten var hon en barnstjärna - "Baby Jane". Men hon blev aldrig den stora stjärnan, istället var det storasyster Blanche som blev berömd Hollywoodstjärna. Efter en mystisk bilolycka när systrarna är på väg hem efter en tillställning, blir Blanche påkörd och blir tvungen att sitta i rullstol. Jane blir den som får ta hand om Blanche. Men Jane är fylld av avundsjuka mot sin syster och gör allt för att förpesta hennes liv.

Titel: Sunset Boulevard
Regissör: Rob Reiner
År: 1990
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Lida
Titel: Hysch, hysch, Charlotte!
Originaltitel: Hush... Hush, Sweet Charlotte
Regissör: Robert Aldrich
År: 1964
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Mysterium
Hysch, hysch, Charlotte!
Titel: Pepparkakshuset - vem slog ihjäl tant Roo?
Originaltitel: Who Slew Auntie Roo?
Regissör: Curtis Harrington
År: 1971
Genre: Thriller, Skräck
Pepparkakshuset - vem slog ihjäl tant Roo?
Titel: Den som gräver en grop
Originaltitel: Whatever Happened to Aunt Alice?
Regissör: Lee H Katzin
År: 1969
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium
Den som gräver en grop

Bette Davis, Joan Crawford, Anna Lee, Julie Allred, Anne Barton, Marjorie Bennett, Bert Freed, Wesley Addy, Victor Buono

Lukas Heller

Drama, Thriller, Skräck

Recension Vad hände med Baby Jane?

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
För många år sen lyssnade jag ofta på låten Bette Davis Eyes med Kim Carnes (jag gillar den fortfarande) men på tiden hade jag bara sett en enda film med Bette Davis på TV och den filmen minns jag tyvärr inte så mycket av. Nu har jag nyligen sett Bette Davis i en av hennes mest kända filmer - Vad hände med Baby Jane? från 1962 och i den här filmen presterar hon riktigt bra och jag anser det här vara...

Recension av Vad hände med Baby Jane? - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Skräck Top 50
Diskussioner om Vad hände med Baby Jane?  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vad hände med Baby Jane? (127 st)
andybrando (Anmäl)   16:06 19/3
Briljant rysare om två forna filmstjärnor. Davis excellerar i sin makabra karaktärsteckning och Buono håller samma klass. Suveränt manus.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Pingstpastorn (Anmäl)   8/8 2017
Väldigt imponerande skådespeleri, särskilt från Davis och Crawford. Det här måste vara en av tidernas bästa filmer.
Stygga-Vargen (Anmäl)   26/7 2017
Ett mästerverk! Väldigt spännande och välspelat! Bette Davis gör ofantligt bra ifrån sig!
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
Filmen är från 1962 men för mig känns det som en 40-tals rulle. Vet inte varför men det svart/vita utförandet bidrar nog till det men det är nått annat också som jag inte kan sätta fingret på. Betty Davis gör i alla fall rollen som psykotiska Baby Jane alldeles strålande. Förutom Betty Davis är det ett bra manus som bär den här filmen. Filmen har rätt så välförtjänt blivit en skräck-thriller klassiker. I en biroll gör Victor Bounos en kul och bra insatts som den brittiske herren Edvin Flagg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vad hände med Baby Jane?