Vad ska folk säga

Originaltitel: Hva vil folk si
Regissör:Iram Haq
Utgivningsår:2017

Om Vad ska folk säga:

I ett slag rasar sextonåriga Nishas värld samman när hon blir påkommen av sin far med sin pojkvän på rummet. Fram till dess har hon lyckats leva ett dubbelliv där hon hängt ute med vännerna i Oslo om kvällarna samtidigt som hon hemmavid uppträtt som den skötsamma dottern inför sin pakistanska familj.

Titel: Jalla! Jalla!
Regissör: Reza Bagher
År: 2000
Genre: Drama, Romantik
Vingar av glas

Maria Mozhdah, Adil Hussain, Ekavali Khanna, Rohit Saraf, Ali Arfan, Sheeba Chaddha, Lalit Parimoo, Nokokure Dahl, Isak Lie Harr

Iram Haq

Drama

What Will People Say

Norge, Tyskland, Sverige
Diskussioner om Vad ska folk säga  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vad ska folk säga (3 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   27/10 2018
Inte direkt den första filmen som tar upp hedersproblematiken, men den här gör det ovanligt bra. Filmen står hela tiden stadigt på huvudpersonens sida, men pappan och övriga familjen blir för den sakens skull inte reducerade till serietidningsskurkar. Här får vi en bra inblick i hur de resonerar, och vilka mekanismer som ligger bakom, och man presenterar allt detta utan pekpinnar och låter händelseförloppet tala för sig själv. Jag är inte alls förvånad över att regissören har baserat historien på egna erfarenheter, känslan var hela tiden att det här var en produkt av någon som hade bra koll på det hon skildrar. Filmen har dock fortfarande en del taffliga stunder, särskilt inledningen kändes trevande, men det är överkomligt. Klart sevärt
Claren (Anmäl)   20/3 2018
Galet bra!