Vägen hem

Originaltitel: Wo de fu qin mu qin
Regissör:Zhang Yimou
Utgivningsår:1999

Om Vägen hem:

En ung man återvänder till sin hemby efter att hans far har dött. Hans mors sorg och saknad är stor och hon vill att fadern skall begravas enligt de gamla traditionerna. På begravningen dyker fler än hundra av faderns gamla elever upp för att hjälpa till att bära kistan den långa vägen hem och visa sin uppskattning för deras gamle byskolelärare. Omtumlad av känslor minns sonen historien om kärleken mellan en ung kvinna och byns nye byskolelärare, en historia om kärleken mellan hans mor och hans far.

Titel: Nuan
Originaltitel: Nuan
Regissör: Huo Jianqi
År: 2003
Nuan
Titel: Vikarien
Originaltitel: Yi ge dou bu neng shao
Regissör: Zhang Yimou
År: 1998
Film nr.: 19776
Harmonium in My Memory
Titel: Under the Hawthorn Tree
Originaltitel: Shan zha shu zhi lian
Regissör: Zhang Yimou

The Road Home

Kina

Recension Vägen hem

- niebaotan sätter betyg 5 och skriver:
Ett fascinerande och berörande drama om en ung kvinnas kärlek till en lärare i den kinesiska landsbygden. Händelserna går att sammanfatta kort men dess stillsamma och lugnande drag får detta att bli en oförglömlig historia. Zhang Yimou är en av asiens största regissörer, enligt mig är han en av världens främsta. Han ligger bakom underbara verk som "Den Röda Lyktan" och "Shanghai Triad". "Vägen Hem"...

Recension av Vägen hem - Läs hela!

Diskussioner om Vägen hem  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vägen hem (170 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Galivan (Anmäl)   16/2 2015
Idiotiskt dålig musik förstör filmen. Smetig irländsk flöjt på amerikanskt vis (låten för tankarna till Braveheart och Titanic). Storyn är också väldigt nostalgisk och sentimental. Allmänt välgjort filmmässigt, men uppdelningen av nu och dåtid är ett trick som gör att dåtidsberättelsen kan passera trots dess tunnhet, och handlingen som helhet blir barnsligt enkel. Bra inledningsscener, och jag gillade när hon sprang över fälten med dumplings (finns liknande scen i Qiu Ju), men inte mycket intressant i övrigt. 2a.
Dele (Anmäl)   25/1 2014
Utsökt bildkomposition och musik i denna ömsint och ärligt berättade historia om mänsklighet och kärlekens kraft. Fint och känslostarkt.
Tolkana (Anmäl)   13/1 2014
Mycket fin kinesisk berättelse, som blir finare (tror jag) om man har ett djupt intresse och kunskap om Kina.
Franzo (Anmäl)   29/7 2013
Oerhört förvånad över de generellt höga betygen som denna film får. I min mening en sentimental skitfilm. Sliskigt foto, endimensionella karaktärer och ett ledmotiv som spelas typ en miljard gånger. Parodi!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vägen hem