Våldets tecken

Originaltitel: Giornata nera per l'ariete
Regissör:Luigi Bazzoni
Utgivningsår:1971

Om Våldets tecken:

Tidig italiensk giallo där Franco Nero spelar en alkoholiserad journalist som utreder en rad bisarra mord. Han blir själv misstänkt och måste rentvå sig själv samtidigt som han måste försöka få tag på seriemördaren.

Franco Nero, Silvia Monti, Wolfgang Preiss, Ira von Fürstenberg, Edmund Purdom, Rossella Falk, Renato Romano, Guido Alberti, Luciano Bartoli, Agostina Belli, Maurizio Bonuglia, Pamela Tiffin, Corrado Gaipa, Andrea Scotti, Luigi Antonio Guerra

Luigi Bazzoni, David McDonald Devine, Mario Fanelli, Mario di Nardo

Thriller, Skräck, Mysterium

The Fifth Cord, Evil Fingers

Italien
Med i listor: Giallo
Diskussioner om Våldets tecken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Våldets tecken (19 st)
haajen (Anmäl)   4/12 2018
En spännande men framförallt visuellt enastående giallo, det sistnämnda gör att en har överseende med vissa longörer.
FabianBom (Anmäl)   10/10 2017
Detta var den första giallo rulle jag såg för 17 år sedan, och är den bästa jag sett....
anticosmicdawn (Anmäl)   15/10 2016
En vad jag skulle kalla '' style over substance '' giallo. Handlingen och mördarens motiv tyckte jag var lite halvdant, men den är mycket spännande och framförallt så är den snyggt filmad. De sista minuterna där mördaren blir fångad med byxorna nere och blir jagad är riktigt mästerliga. Det blir en knapp svag 4:a, jag föredrar en blandning av stil och handling i dessa filmer.
niebaotan (Anmäl)   28/12 2015
Nagot overskattad men fortfarande helt ok giallo. Franco Nero, det visuella och Morricones score hor till filmens hojdpunkter. Spanningsmassigt ganska varierande, ibland ratt seg och ibland oerhort stamningsfullt.
idd (Anmäl)   13/9 2015
Småputtrig giallo som, precis som Bazzonis andra rullar, är väldigt välgjord men rätt menlös..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Våldets tecken