Våldförd stad

Originaltitel: Le Mani sulla cittā
Regissör:Francesco Rosi
Utgivningsår:1963

Om Våldförd stad:

Ett hyreshus kollapsar i Neapel, vilket avslöjar en härva av fastighetsspekulationer, politisk maktkamp, och kriminella intressen i byggbranschen. Filmen kretsar kring striden mellan en hänsynslös politiker och en människorättsadvokat.

Rod Steiger, Salvo Randone, Guido Alberti, Marcello Cannavale, Angelo D'Alessandro, Carlo Fermariello, Dante Di Pinto, Vincenzo Metafora

Francesco Rosi, Raffaele la Capria, Enzo Forcella, Enzo Provenzale

Drama

Hands Over the City

Frankrike, Italien
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Våldförd stad  (0 diskussioner)
Kommentarer om Våldförd stad (4 st)
goeran (Anmäl)   30/7 2014
Francesco Rosis Le Mani sulla cittā från 1963 är en välgjord film om politisk korruption i Neapel. Rod Steiger är utmärkt i rollen som hänsynslös fastighetshaj.
auragolf (Anmäl)   5/9 2013
Ett bevis på hur stark italiensk film var på 1960-talet. På ytan en mycket välgjord film om kommunalpolitik i Neapel. Trots ett i princip mycket lokalt och ordinärt ämne har filmen ett tydligt universellt värde. Filmen känns mycket realistisk och samtidigt är den konstnärligt mycket stark. Fina kameravinklingar, sparsamt använd bra musik samt fenomenala skådespelare - speciellt Rod Steiger. Som en skildring av hur demokrati fungerar och politik görs är den mycket aktuell ännu idag. Korruption är kanske inte så uppenbart i alla västerländska demokratier, men visst är mycket av det som görs i politiken om inte korrupt så åtminstone klart i gråzonen...
NEDERVETIL (Anmäl)   4/9 2013
Mycket intressant film om politik, herr Steiger gör en fin roll prestation.
Herr Arne (Anmäl)   4/4 2013
Blottlägger elegant korruptionens mekanismer.