Valhalla Rising

Originaltitel: Valhalla Rising
Regissör:Nicolas Winding Refn
Utgivningsår:2009

Om Valhalla Rising:

I åratal har den skräckinjagande vikingen Enöga, en stum krigare som spridit fruktan vida omkring för sina övernaturliga krafter, hållits fången av hövdingen Barde. Med hjälp av Are, en modig slavpojke, lyckas Enöga dräpa sin fångvaktare och fly. De två tar sin tillflykt till ett vikingaskepp på väg mot Jerusalem med Guds egna soldater. Tillsammans med Are påbörjar han en resa in i mörkrets hjärta.

Titel: Aguirre – Guds vrede
Regissör: Lars von Trier
År: 2009
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Antichrist

Mads Mikkelsen, Alexander Morton, Stewart Porter, Maarten Stevenson, Matthew Zajac, Gordon Brown, Gary McCormack, Andrew Flanagan, James Ramsey, Gary Lewis, Jamie Sives, Ewan Stewart, Rony Bridges, Robert Harrison, Andy Nicolson, Douglas Russell

Roy Jacobsen, Nicolas Winding Refn

Drama, Äventyr, Fantasy

Danmark, Storbritannien
Med i listor: Vikingar
Diskussioner om Valhalla Rising  (1 diskussioner)
Kommentarer om Valhalla Rising (266 st)
Barneyk (Anmäl)   3/4 2018
Sjukt snygg och varit mer traditionell hade den kunnat vara otroligt bra, men antagligen inte lika intressant för Refn. Jag tycker den börjar okej ändå men vartåt det lider tycker jag det blir allt tråkigare och mer ointressant. Tematiken känns ointressant och jag tar inte till mig något alls. Tvåan är oerhört svag men stämningen funkar ibland och den är så snygg och effektiv med ljudsättning osv. Men den svagaste av svaga tvåor.
JD (Anmäl)   15/12 2017
En film så gott som helt utan psykologi. Den tänker om sig själv att den istället är mytologi. Ekvationen är lera plus sammanbitna miner och stirrande blickar plus ultravåld plus ödesmättade repliker som komna från ingenstans plus frivilligt människooffer minus minsta tendens till humor eller distans är lika med mytologi. Det känns dock inte riktigt som att ekvationen går ihop. Fina naturbilder dock. Och Mads har ett vackert (om än vanställt) ansikte.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Halofreak92swe (Anmäl)   27/4 2017
Sämsta jag sett på väldigt länge.
kryttan (Anmäl)   30/5 2016
En fantastisk film som visar att dialog inte alltid förhöjer filmen, när foto, bildspråk och rollerna står för sig själv. Samtliga skådespelare känns helt rätt i sina roller. Bland det bästa jag sett på de senaste 10 åren.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Valhalla Rising