Varg-Larsen

Originaltitel: The Sea Wolf
Regissör:Michael Curtiz
Utgivningsår:1941

Om Varg-Larsen:

Efter att deras skepp förlist så räddas författaren Humphrey van Weyden och rymlingen Ruth Webster av besättningen på skeppet "Ghost", vars kapten är den grymme Varg-Larsen.

Titel: Sea Wolf
År: 1975
Genre: Äventyr
Film nr.: 20876
Varg-Larsen

Edward G Robinson, Barry Fitzgerald, Gene Lockhart, Alexander Knox, Ida Lupino, John Garfield, Stanley Ridges, Francis McDonald

Robert Rossen

Drama, Äventyr

Diskussioner om Varg-Larsen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Varg-Larsen (12 st)
goeran (Anmäl)   02:43 17/2
Även om Michael Curtiz The Sea Wolf från 1941 inte följer Jack Londons berättelse särskilt strikt (och där kan sätta frågetecken kring Robert Rossens manus) så lyckas Curtiz ändå mycket väl med att fånga essensen i den berömda romanen. Och detta beror nog stor del på Edward G. Robinsons storartade insats i huvudrollen som Wolf Larsen. Sammantaget är The Sea Wolf en välgjord äventyrsfilm i minst samma klass som Curtiz tidigare sjöäventyr Captain Blood och The Sea Hawk.
KimEkberg (Anmäl)   5/4 2017
Bra skit. säkert är boken mer, men tycker ändå det är en spännande resa i fascismens väsen. Briljant G Robinson, som vanligt. Väldigt läskig också på nåt sätt, dunkel. bra foto, och musik.
Eeler (Anmäl)   31/1 2014
Tycker om både Curtiz och Robinson men den här filmen lämnade mycket att önska. Alla karaktärer utom Varg-Larsen är oerhört platta och Varg-Larsen kan inte ensam dra filmen framåt. Själva storyn blir därför förutsägbar och sen är intet fotot något att skryta med heller.
NoWireHangers (Anmäl)   2/3 2013
Bra berättelse, starka karaktärer, mycket bra skådespelare. Stenhård Robinson.
Kurganen (Anmäl)   22/9 2008
Boken är jättebra men så även den här filmatiseringen. Riktigt bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Varg-Larsen