Världarnas krig

Regissör:Byron Haskin
Utgivningsår:1953
Antal betyg:1939 betyg

Om Världarnas krig:

Marsianer anfaller jorden och jordens vapen tycks inte ha någon verkan...

Titel: Världarnas krig
Regissör: Sherman A Rose
År: 1954
Genre: Skräck, Science Fiction
Target Earth

Robert Cornthwaite, Gene Barry, Ann Robinson, Les Tremayne, Sandra Giglio, Lewis Martin

Barré Lyndon

Action, Thriller, Skräck, Science Fiction

Med i listor: 50-tal Top 50, H.G. Wells, Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Världarnas krig  (0 diskussioner)
Kommentarer om Världarnas krig (149 st)
mahasarakam (Anmäl)   12/6 2018
En kultklassiker som är väl värd att ses om. Välgjord och med effekter som med tanke på filmens ålder faktiskt imponerar. Däremot är den trist spelad.
karlmats (Anmäl)   6/3 2018
50-talets Michael Bay var en väldigt bra beskrivning. Snyggt gjord för sin tid men i ärlighetens namn är det inga vidare karaktärer och Ann Robinson är bara med för att skrika och panika och få karlarna att se bättre ut, dessutom var det en ganska kass insats generellt. Den snusförnuftiga berättarrösten talar om vad som händer och så är det en massa explosioner ovanpå det. De religiösa undertonerna hade jag gärna klarat mig utan också, verkar vara en helomvändning från boken så det blir ju ett fett minus också. Kan inte bli något annat än en 2a till detta, jag gillar dock det internationella perspektivet och att det inte bara är USA-centrerat. Men idémässigt finns det mycket bättre där ute och den har kanske inte åldrats så bra. Såg man den som amerikan under kalla kriget var nog känslan helt annorlunda dock.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
oskarchucky (Anmäl)   20/8 2016
Väldigt coola specialeffekter för att vara från 1953.
vonadel (Anmäl)   15/5 2015
Ville gärna se denna klassiker, då jag gillade remaken mycket. Kan tycka det är lite svårt att bedöma såna här gamla filmer. Det är ju ganska sällan de åldras med värdighet sas. Och det är ju en hel del sånt i denna. Saker som inte riktigt funkar idag helt enkelt. Jag tänker på flertalet specialeffekter, överspelet från nästan alla skådisar, könsrollerna mm. Man får helt enkelt försöka ha detta lite i beaktande, och därför blir det 5/10.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Världarnas krig