Världsrymden anfaller

Originaltitel: Invasion of the Body Snatchers
Regissör:Don Siegel
Utgivningsår:1956

Om Världsrymden anfaller:

Science-fiction-klassiker med antikommunistiskt budskap om en amerikansk småstad där invånarna successivt ersätts av känslolösa kopior som kläcks ur ärtskidor från yttre rymden.

Titel: Världsrymden anfaller
Regissör: Howard Hawks, Christian Nyby
År: 1951
Genre: Skräck, Science Fiction
Fantomen från Mars

Carolyn Jones, Virginia Christine, Kevin McCarthy, Dana Wynter, Larry Gates, King Donovan, Sam Peckinpah

Daniel Mainwaring

Thriller, Skräck, Science Fiction

Diskussioner om Världsrymden anfaller  (0 diskussioner)
Kommentarer om Världsrymden anfaller (57 st)
Solidus (Anmäl)   14/5 2017
En fantastisk idé som är väl utförd i Don Siegels regi. Kevin McCarthy är mycket bra i huvudrollen och jag uppskattar elementen av noir som finns i filmen. Dock föredrar jag remaken som kom 1978, men det fråntar inte att detta är en fantastisk originalfilm.
martin eden (Anmäl)   14/5 2017
[rek. 4] Jag såg re-maken förre denna och gillade den väldigt mycket, men originalet är faktiskt snäppet vassare!! Filmen är fantastiskt skickligt strukturerad och regin är mycket bra och ger oss många fantastiska scener som är världsklass!! Gillar den analeptiska strukturen, "flashbacken", och även kärlekshistorien som figurerar i filmens förgrund. 50-talet var en gyllene ålder för sci-fi och detta är en av de bästa. Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
Hypostas (Anmäl)   19/11 2015
Som en blandning mellan film-noir och sci-fi. Riktigt bra paranoia-thriller. Men det studiopåklistrade slutet är klart sämre än det som jag trodde skulle vara slutet (och som regissören också ville ha som slutscen). Utan prologen och epilogen så kanske filmen skulle få en fyra i betyg, men nu stannar jag på en riktigt stark trea.
Keguri (Anmäl)   13/4 2015
Riktigt bra liten pärla från 50-talet. Jag blev väldigt positivt överraskad! Finns väldigt lite att klaga på, och det skulle isåfall vara finessen.
AlbinWesley (Anmäl)   17/12 2013
Personligen så läste jag faktiskt inte alls in hotet från öst-allegorin, utan fokuserade på andra klart mer intressanta, existentiella teman. Den klassiska sci fi-frågeställningen om vad som gör en till människa är förstås då den mest påtagliga. Och det görs riktigt bra tycker jag!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Världsrymden anfaller