Varning för Jönssonligan

Originaltitel: Varning för Jönssonligan
Regissör:Jonas Cornell
Utgivningsår:1981

Om Varning för Jönssonligan:

Första filmen i serien. Kriminalgeniet Charles-Ingvar Jönsson, "Sickan" kallad, har en genial plan som gäller ett kassaskåp av märket Franz Jaeger. Men kuppen går snett, polisen kommer och "Sickan" åker in. Vid frigivningen dyker Vanheden och Rocky upp utanför fängelseporten för att hämta "Sickan". Men den här gången har han redan blivit hämtad - av finanskungen Wall-Enberg, som vill ha ett "skåp" öppnat i Schweiz....

Titel: Jönssonligan & Dynamit-Harry
Originaltitel: Jönssonligan spelar högt
Regissör: Thomas Ryberger
År: 2000
Jönssonligan spelar högt

Gösta Ekman, Ulf Brunnberg, Nils Brandt, Siw Malmkvist, Jan-Olof Strandberg, Tomas Norström, Per Grundén, Weiron Holmberg, Bengt Stenberg, Hans Sundberg, Urban Sahlin, Jean-Paul Chakbazof, Johannes Brost, Peter Hüttner

Rolf Börjlind

Komedi, Kriminalare

Beware of the Jönsson Gang

Sverige, Danmark
Diskussioner om Varning för Jönssonligan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Varning för Jönssonligan (213 st)
Bumbi78 (Anmäl)   23/12 2018
Det går inte att förbise nostalgifaktorn hos de tidiga filmerna i serien, men några nya fans lär de nog inte få. Humor och spänning i det tidiga 80-talet som aldrig går överstyr och mycket av Ekmans komiska geni. Extremt charmigt på ett sätt som aldrig kan återskapas idag.
Rai (Anmäl)   8/10 2017
Börjar ta sig, men det är en lång bit innan Jönssonligan blir bra filmer...
Filmfantast86 (Anmäl)   25/9 2017
Klassiker
päronanton (Anmäl)   1/9 2017
En klassiker! Har sett den ett par gånger i och med att den har gått på tv ett antal gånger! Så den är lite uttjatad. Det märks att den har några år på nacken! En åttiotalsklassiker!
Ful_fisk (Anmäl)   6/8 2017
En odödlig klassiker. Gösta Ekmans porträtt av Sickan är spot on från första stund och en av de mest minnesvärda karaktärerna i svensk filmhistoria! Men även manuset håller hög klass med massvis av minnesvärda scener och repliker som elegant varvar mellan spänning och humor på ett ursnyggt sätt. Även scenerna med poliserna är minnesvärda och ger filmen en extra touch, och hela tiden finns närvaron av Per Grundéns oförglömliga skurk Wall-Enberg. En riktig svensk klassiker som fortfarande håller hög klass och står sig stark i den seglivade och på senare år alltför hårt kritiserade filmserien. Favoritbitar? Broöppningskuppen, när Sickan (försöker) skälla ut Eivor och "ståplatsen i Nybroviken".
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Varning för Jönssonligan