Varulven

Originaltitel: The Wolf Man
Regissör:George Waggner
Utgivningsår:1941

Om Varulven:

Larry Talbot åker och hälsar på sin far i Europa som han inte träffat på länge. I byn finns en legend om varulvar, och en dag blir Larry biten av en varg...
Se filmen på Headweb

Regissör: Henry Levin
År: 1944
Genre: Skräck
Cry of the Werewolf

Claude Rains, Bela Lugosi, Lon Chaney Jr, Ralph Bellamy, Patric Knowles, Maria Ouspenskaya, Evelyn Ankers, Warren William, JM Kerrigan, Fay Helm, Forrester Harvey

Curt Siodmak

Drama, Skräck, Fantasy

Med i listor: 40-tal Top 50, Varulvar
Diskussioner om Varulven  (0 diskussioner)
Kommentarer om Varulven (77 st)
Solidus (Anmäl)   30/3 2018
Charmig monsterklassiker med ikonisk make-up och en eloge för det fina jobbet med att sätta stämning. Jag gillar också att filmen fokuserar på en tragisk historia, dvs att istället för ett ont endimensionellt monster som dödar oskyldiga (jag tittar på dig DRACULA, 1931), så lägger man till lite djup på filmens monster. Däremot har filmen en hel del svagheter som måste lyftas fram. En brist som aldrig förklaras är att den ena varulven är en fyrbent varg, men den "riktiga" varulven är en hybrid mellan människa och varg. En annan märklig detalj är att vår varulv måste svida om till mörk skjorta innan han ger sig ut på jakt. Bra film, men den har sina brister.
haajen (Anmäl)   20/11 2016
Svårt att sätta fingret på varför denna rätt träiga film fungerar så bra som den gör. Stämningen är superb, Rains o Ouspenskaya är strålande och övriga ensemblen gör bra ifrån sig. En klassiker som alla följande varulvsfilmer bygger på.
Grillo (Anmäl)   12/10 2016
Det bästa med filmen är skogsscenerna och den första transformationsscenen. Det sämsta med den är snillen spekulerar-scenerna om vad som egentligen har hänt. Bra berättartempo också, speciellt för sin tid.
Stygga-Vargen (Anmäl)   2/8 2016
Gammal? Ja. Skrämmande? Ja. Det här är en riktigt kuslig skräckfilm som åldrats väldigt bra. En av de bästa varulvsfilmerna någonsin i min mening.
Noseman 2005 (Anmäl)   20/6 2016
Storyn i sig är inte särskilt fantastisk (tycker nog sentida varianter erbjuder mer djup), men det är välgjort och stämningsfullt på gränsen till det melodramatiska. Svag fyra. (7/10)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Varulven