Varulvens förbannelse

Originaltitel: The Curse of the Werewolf
Regissör:Terence Fisher
Utgivningsår:1961

Om Varulvens förbannelse:

Leon föds på juldagen av en stum tjänsteflicka som blivit våldtagen av en fängslad tiggare. Tack vare sin problemfyllda tillkomst så är pojken sårbar för själsliga attacker och snart så har en vargande besatt honom och han förvandlas till varulv vid fullmåne. Men tack vare kärlek och omsorg lyckas man hålla varganden i schack och Leon växer upp till en ung man som inom kort måste lämna sitt hems kärleksfyllda väggar bakom sig.

Oliver Reed, Yvonne Romain, Clifford Evans, Catherine Feller, Anthony Dawson, Desmond Llewelyn

Anthony Hinds

Skräck

The Curse of Siniestro, The Wolfman

Storbritannien
Med i listor: Hammer, Varulvar
Diskussioner om Varulvens förbannelse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Varulvens förbannelse (11 st)
Solidus (Anmäl)   29/6 2014
Godkänd varulvshistoria av Hammer. Regissören tar sin tid och bygger upp stämning kring varelsen, men tyvärr känner jag att det inte blir samma träffsäkra atmosfär som går att finna andra verk om varulvar som till exempel ”Varulven” (1941) och ”En amerikans varulv i London”. Det blir en aning segt och scenografiskt sett är detta en liten av en besvikelse, då Hammer har gjort bättre jobb med både stämning och scenografi i andra verk. Dock är Oliver Reed ett bra val i rollen som best, mycket på grund av hans energi och intensiva blick. Även filmens make-up är välgjord. Kontentan är att ”The Curse of the Werewolf” är inte en av Hammers bästa produktioner, men långt ifrån deras sämsta.
dudson (Anmäl)   14/1 2014
En mkt seg Hammer film där det inte visas mkt varulv för pengarna.. smått besviken."
Ondskapt (Anmäl)   30/6 2013
Tar för lång tid på sig att komma till skott och man hinner aldrig riktigt fästa sig nog vid Oliver Reeds karaktär för att man riktigt ska lida med honom så mycket som man borde. Snyggt är det dock, såklart, och Reed är bra i det (för lilla) utrymme han ges.
martin eden (Anmäl)   24/1 2013
[rek. 3] En riktigt lyckad varulvsfilm och ännu en härlig re-make av Hammer av Universals skräckarkiv. Börjar mycket bra med en egen mytologi, som jag tycker är helt upperlig och visst finns det utrymme både för marxistisk och feministisk analys. Filmen tappar lite i mittenpartiet, rent manus och storymässigt, men hämtar upp sig i slutet. Felfri regi av Fisher och Oliver Reed imponerar; kryllar av intressanta karaktärer och gestaltningar. Ett stort plus till sminkningen. Snudd på fyra. Bra! Bra! Bra! 3+
kungkalas (Anmäl)   2/11 2011
Stabil sagoskräckis, fint gjord med en ordentlig historia. Tyvärr blir det aldrig riktigt skrämmande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Varulvens förbannelse