Vatel

Originaltitel: Vatel
Regissör:Roland Joffé
Utgivningsår:2000

Om Vatel:

Den sanna berättelsen om en vanlig man, François Vatel, som blir fångad i en värld av makt, korruption och överdådig rikedom. Ludvig XIV härskar enväldigt från Versailles. I västra Frankrike ligger en liten provins som har förlorat kungens gunst och befinner sig på randen till fattigdom. Prins de Condé har dock hittat på en plan för att rädda provinsen ur dess elände. Han ska bjuda in kungen till slottet - till en weekend med överdådiga festligheter. Om han kan vinna tillbaka kungens gunst är det fritt fram till den kungliga skattkammaren och provinsen räddas från ekonomisk ruin. Men hela planen står och faller med den enda man som ska ordna med den delikata maten, den extravaganta underhållningen och en allmän dekadens värdig en kung: Vatel.

Titel: Prefontaine
Originaltitel: Prefontaine
Regissör: Steve James (II)
År: 1997
År: 2004
Genre: Drama, Krig
Attentatet mot Hitler
Titel: Shark Skin Man and Peach Hip Girl
Originaltitel: Samehada otoko to momojiri onna
Regissör: Katsuhito Ishii
År: 1998
Genre: Komedi, Action, Thriller
Film nr.: 11916
Shark Skin Man and Peach Hip Girl

Gérard Depardieu, Uma Thurman, Tim Roth, Timothy Spall, Julian Glover, Julian Sands, Murray Lachlan Young, Hywel Bennett, Richard Griffiths, Arielle Dombasle, Marine Delterme, Philippine Leroy-Beaulieu, Nathalie Cerda, Emilie Ohana, James Thiérrée

Jeanne Labrune, Tom Stoppard

Drama, Romantik, Biografi

Frankrike, Storbritannien, Belgien
Diskussioner om Vatel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vatel (13 st)
Kurt-Opeth (Anmäl)   3/9 2012
"Detta episka mästerverk"... Nja
Taandborste (Anmäl)   3/9 2011
Smågullig och trevlig. Fann den kanske inte superintressan men det räcker till en helt okej 3:a.
Nightcrawler (Anmäl)   30/4 2009
En slemmig Tim Roth i peruk? Bara det är värt en trea...
Missekatten (Anmäl)   14/5 2008
Älskar kostym och rekvisita, visuellt en fruktansvärt fin film. Vad gäller köksscenerna - mums. Manuset... Nja.
Bomkia (Anmäl)   3/11 2007
Inte alls så pjåkigt, tycker historien funkar till en gräns och det är ju väldigt fin scenografi och kostymer. 3a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vatel