Betyg idag: 1 170 Besökare idag: 4 079

Originaltitel: Velvet Goldmine
Regissör:Todd Haynes
Utgivningsår:1998

Om Velvet Goldmine:

Det är tidigt 80-tal. Engelsmannen Arthur Stuart, som arbetar på en tidning i New York, får uppdraget att snoka fram en artikel kring den, sedan tio år tillbaka, försvunna glamrockaren Brian Slade. Det blir en personlig nostalgitripp genom Memory Lane och tillbaka till hans hemland där historien om den beryktade Slade inleddes.
Se filmen på Headweb

Regissör: Hasse Ekman
År: 1950
Genre: Drama, Mysterium
Flicka och hyacinter

Toni Collette, Ewan McGregor, Christian Bale, Eddie Izzard, Emily Woof, Jonathan Rhys Meyers, Michael Feast, Micko Westmoreland, Janet McTeer (röst)

Todd Haynes

Drama

Storbritannien, USA

Recension Velvet Goldmine

- Canomia sätter betyg 5 och skriver:
"Although what you are about to see is a work of fiction, it should nevertheless be played at maximum volume" Musik, glitter och sexuell revolution. Berättelsen om en glamrockstjärnas födelse och fall. Arthur, en ung journalist får i uppdrag att skriva om sin gamla tonårsidol Brian Slade och vad som hände med honom när fansen vänt honom ryggen efter ett misslyckat publicitetsjippo. Arthur börjar...

Recension av Velvet Goldmine - Läs hela!

Med i listor: Fiktiva musiker, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999
Diskussioner om Velvet Goldmine  (0 diskussioner)
Kommentarer om Velvet Goldmine (196 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   19:25 23/10
Hypostas (Anmäl)   13/10 2016
Todd Haynes är sannerligen en begåvad filmskapare. Ewan McGregor och Christian Bale är dessutom otroligt bra i sina roller.
Namellak (Anmäl)   3/1 2016
Intressant idé med potential. Som med så många liknande rockstjärnefilmer, tycker jag att skådespelarna i Velvet Goldmine varken är i närheten av förebildernas karisma eller musikalitet. Detta plus att själva historien inte utvecklas ordentligt och att det blir en ytlig 90-tals tolkning av ett 70-tal som inte fanns, drog ner helhetsintrycket rejält för mig. Några snygga videomontage och kameraåkningar finns, men annars ganska pinsamt och plågsamt att se Rhys-Meyers och McGregor göra tama imitationer av David Bowie och Iggy Pop= Sömnpiller. Toni Collete och Eddy Izzard höll mitt intresse uppe i alla fall
spiel mit mir (Anmäl)   2/3 2014
Kultfilm! Ljuva tonårstid när man satt och gluttade på denna och upptäckte Lou Reed och Velvet Underground. Fantastisk kostym och foto!
jasmin357 (Anmäl)   27/3 2013
wierd alien gayness..? snyggt smink dock
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Velvet Goldmine