Vem är Forrester?

Originaltitel: Finding Forrester
Regissör:Gus Van Sant
Utgivningsår:2000

Om Vem är Forrester?:

Han var en karismatisk personlighet, som för fyrtio år sedan skrev en roman belönad med det prestigefyllda Pulitzerpriset. Därefter sänkte sig tystnaden kring William Forrester. Grannarna i South Bronx ser bara ibland en skymt av en silverhårig man, som bakom gardinerna iakttar omvärlden med en kikare. Den 16-årige Jamal och hans kompisar brukar träffas efter skolan och spela basket på en plan utanför Forresters hus. De fantiserar vilt om vem den gåtfulle mannen är och vad han en gång kan ha sysslat med i sitt liv. Jamal, som i hemlighet bär på författardrömmar, uppmanas av sina kamrater att söka ta reda på mer om denne Forrester.

Titel: Will Hunting
Originaltitel: Life as a House
Regissör: Irwin Winkler
År: 2001
Livsverket

Sean Connery, Rob Brown (I), F Murray Abraham, Anna Paquin, Busta Rhymes, April Grace, Michael Pitt, Michael Nouri, Richard Easton, Glenn Fitzgerald, Lil' Zane, Stephanie Berry, Fly Williams, Damany Mathis, Damien Lee, Matt Damon

Mike Rich

Drama

Recension Vem är Forrester?

- paycheck sätter betyg 4 och skriver:
Jamal är 16 år. Han bor i ett slumkvarter i Bronx. Jamal är väldigt duktig i skolan egentligen, vilket han visar på provresultaten, men han vågar inte visa det för sina kompisar för att då kommer han bli retad. De brukar vara ute och spela basket efter skolan och kompisarna har upptäckt en äldre man som står i ett fönster i en av byggnaderna och kollar ner med en kikare. Jamal och hans polare blir...

Recension av Vem är Forrester? - Läs hela!

Med i listor: Basket, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om Vem är Forrester?  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vem är Forrester? (191 st)
Rai (Anmäl)   19/3 2018
Helt okej film...
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   12/1 2016
En interessant fortelling som engasjerer.
Rattlesnake61 (Anmäl)   18/7 2015
En väldigt seg historia, packad med enformiga karaktärer och övertydliga budskap. Sen så kommer det löjliga slutet med allt förutsägbart och typiskt amerikanskt det innebär. Går ej att rekommendera.
Krille80 (Anmäl)   30/12 2014
En film som inte lämnade några direkta spår hos mig men som ändå genom ett bra skådespel och en historia som flyter på och får mig engagerad för stunden gör att jag trivs. Sean Connery är oftast bra och Rob Brown är riktigt bra. Det är svårt att förstå att detta var hans första roll som skådespelare. Imponerande. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vem är Forrester?