Vem är rädd för Virginia Woolf?

Originaltitel: Who's Afraid of Virginia Woolf?
Regissör:Mike Nichols
Utgivningsår:1966
Antal betyg:1957 betyg

Om Vem är rädd för Virginia Woolf?:

Det äkta paret Martha och George bjuder hem ett ungt par efter en fest. Med de unga människorna som publik, vältrar sig de båda i raffinerade förödmjukelser för att kunna såra varandra så mycket som möjligt.

Titel: Carnage

Elizabeth Taylor, Richard Burton, George Segal, Sandy Dennis

Ernest Lehman

Drama

Med i listor: 60-tal Top 50
Diskussioner om Vem är rädd för Virginia Woolf?  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vem är rädd för Virginia Woolf? (154 st)
Hypostas (Anmäl)   20:03 9/9
Sänkning till svag fyra efter omtitt.
Hogman (Anmäl)   22:25 8/9
Nä, detta överspel och pladder tilltalade inte mig. Känns daterat.
symbiosis (Anmäl)   12:38 15/1
Till skillnad från en föregående kommentator så tycker jag att dysfunktionella relationer är ett underbart ämne att bygga en film runt. Dessutom är väl en bra film en bra film oavsett personligt intresse? Det här är en bra film. Bra humor i dialogen, som såklart förstärks av det härliga skådespeleriet. Spännande, mörk och mysig. De fyra karaktärerna blir en himla fin ensemble.
RaketPojken (Anmäl)   11:52 8/1
Den är underbar Smart, rolig, mörk och fantastiskt skådespeleri.
Memmem (Anmäl)   00:05 7/1
Fantastiskt spelad pjäs om ett söndrande äktenskap! 1947 - 1962 gavs det ut bland annat fyra pjäser skrivna i USA om trasiga äktenskap: Linje lusta, Lång dags färd mot natt, En handelsresandes död och Vem är rädd för VW?. De fick alla Pulitzerpriset som bästa drama och hade stor framgång, trots att de skildrar så eländiga tillvaron. De utmejslar skickligt deras elända varelser. Den kanske kändaste filmatiseringen av någon av dessa pjäser är denna film, där äkta paret Elizabeth Taylor och Richard Burton spelar huvudrollerna som olyckliga makar mot fonden av ett litet universitet, där hustruns far är rektor. Efter en invigningsfest hos rektorn för det nya läsåret, bjuder makan hem ett nyinflyttat ungt lärarpar. Påverkade av kraftig berusning, som tilltar under kvällen och natten, kommer de fyras sämsta sidor fram. Taylor och Burton spelar fantastiskt väl, kanske med hjälp av sitt eget omtumlande och högljudda äktenskap. Stilla och vackra bilder från universitetets park blandas med våldsamma gräl i bostaden och på en restaurang. Betyg: 3½+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vem är rädd för Virginia Woolf?