Betyg idag: 1 082 Besökare idag: 6 979

Vem är rädd för Virginia Woolf?

Originaltitel: Who's Afraid of Virginia Woolf?
Regissör:Mike Nichols
Utgivningsår:1966
Antal betyg:1925 betyg

Om Vem är rädd för Virginia Woolf?:

Det äkta paret Martha och George bjuder hem ett ungt par efter en fest. Med de unga människorna som publik, vältrar sig de båda i raffinerade förödmjukelser för att kunna såra varandra så mycket som möjligt.

Titel: Carnage

Elizabeth Taylor, Richard Burton, George Segal, Sandy Dennis

Ernest Lehman

Drama, Romantik

Med i listor: 60-tal Top 50
Diskussioner om Vem är rädd för Virginia Woolf?  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vem är rädd för Virginia Woolf? (153 st)
symbiosis (Anmäl)   12:38 15/1
Till skillnad från en föregående kommentator så tycker jag att dysfunktionella relationer är ett underbart ämne att bygga en film runt. Dessutom är väl en bra film en bra film oavsett personligt intresse? Det här är en bra film. Bra humor i dialogen, som såklart förstärks av det härliga skådespeleriet. Spännande, mörk och mysig. De fyra karaktärerna blir en himla fin ensemble.
RaketPojken (Anmäl)   11:52 8/1
Den är underbar Smart, rolig, mörk och fantastiskt skådespeleri.
Memmem (Anmäl)   00:05 7/1
Fantastiskt spelad pjäs om ett söndrande äktenskap! 1947 - 1962 gavs det ut bland annat fyra pjäser skrivna i USA om trasiga äktenskap: Linje lusta, Lång dags färd mot natt, En handelsresandes död och Vem är rädd för VW?. De fick alla Pulitzerpriset som bästa drama och hade stor framgång, trots att de skildrar så eländiga tillvaron. De utmejslar skickligt deras elända varelser. Den kanske kändaste filmatiseringen av någon av dessa pjäser är denna film, där äkta paret Elizabeth Taylor och Richard Burton spelar huvudrollerna som olyckliga makar mot fonden av ett litet universitet, där hustruns far är rektor. Efter en invigningsfest hos rektorn för det nya läsåret, bjuder makan hem ett nyinflyttat ungt lärarpar. Påverkade av kraftig berusning, som tilltar under kvällen och natten, kommer de fyras sämsta sidor fram. Taylor och Burton spelar fantastiskt väl, kanske med hjälp av sitt eget omtumlande och högljudda äktenskap. Stilla och vackra bilder från universitetets park blandas med våldsamma gräl i bostaden och på en restaurang. Betyg: 3½+
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Min behållning av detta är filmens första minuter, då paret George/Martha (Burton/Taylor) berusade promenerar i ett månbelyst parklandskap mellan två fyllfester, detta till mycket vacker musik av Alex North (Main Title, Who’s afraid of Virginia Wolf). Sen blir det bara teatralt tjatter, gälla röster och mer fylla. Filmen har sitt ursprung i en teaterpjäs med samma namn. Det märks mycket tydligt, då det mest ser ut som en avfilmning av en pjäs. En filmatisering tycker jag ska lyfta det hela till en ny nivå, till ett bildberättande. Det görs inte här.
Manko (Anmäl)   31/7 2016
Det uppskruvade bråkandet slår över och blir lite fånigt ibland, men det är helt klart en jäkligt stark prestation. Hade nog varit lättare att svälja om jag hade mera teater-vana.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vem är rädd för Virginia Woolf?