Vera Drake

Originaltitel: Vera Drake
Regissör:Mike Leigh
Utgivningsår:2004

Om Vera Drake:

Vera Drake är en vänlig och omtänksam kvinna i efterkrigstidens England. Hon tar sig an alla i området som har behov av hjälp och uppmuntran och hon ger sin familj ett kärleksfullt hem trots knappa resurser. Men Vera har en hemlighet. I sin iver att hjälpa utför hon också illegala aborter på kvinnor som hamnat i svårigheter.

Titel: Svart ängel
Originaltitel: Venus Boyz
Regissör: Gabrielle Baur
År: 2001
Venus Boyz

Imelda Staunton, Richard Graham, Eddie Marsan, Anna Keaveney, Alex Kelly, Daniel Mays, Philip Davis, Lesley Manville, Sally Hawkins, Simon Chandler, Sam Troughton, Marion Bailey, Sandra Voe, Chris O'Dowd, Adrian Scarborough

Mike Leigh

Drama, Kriminalare

Storbritannien, Frankrike
Med i listor: Guldlejon i Venedig, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Vera Drake  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vera Drake (142 st)
abnormal (Anmäl)   15/10 2018
Bitvis helt fantastisk och gripande. Saknar vidare berättande på minst en av filmens trådar, men filmen är ändå tämligen bra.
Barneyk (Anmäl)   9/11 2017
Välspelat och otroligt naturligt och äkta om ett starkt och berörande ämne. Men det når inte riktigt hela vägen fram till mig ändå. Men stark trea.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Roswall (Anmäl)   20/3 2015
Mja jag vet inte, gillade inte vissa delar av fotot och klippningen, samt att den kändes lite scenföreställningen ibland. Bitvis dock berättad på ett fint sätt och bra skådespel.
Berniey (Anmäl)   10/9 2013
En välskriven historia om ett angeläget ämne med fantastiskt skådespel, men det långsamma tempot med känslan av för mycket teater över sig drar ner helhetsintrycket och den tenderar att tappa en del mot slutet, men sevärd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vera Drake