Veronika Voss längtan

Originaltitel: Die Sehnsucht der Veronika Voss
Regissör:Rainer Werner Fassbinder
Utgivningsår:1982

Om Veronika Voss längtan:

Filmstjärnan Veronika Voss, vars storhetstid var på 40-talet, lever på sina minnen och drömmar om en comeback. Sportjournalisten Robert Krohn blir intresserad av hennes öde. Han upptäcker snart att allt inte står rätt till på den klinik där Veronika tidvis vårdas.

Titel: Sunset Boulevard
Regissör: Claude Goretta
År: 1977
Genre: Drama, Romantik
Spetsknypplerskan

Rosel Zech, Hilmar Thate, Cornelia Froboess, Annemarie Düringer, Doris Schade, Volker Spengler, Johanna Hofer, Armin Mueller-Stahl

Rainer Werner Fassbinder, Pea Fröhlich, Peter Märthesheimer

Drama

Västtyskland
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om Veronika Voss längtan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Veronika Voss längtan (20 st)
paninaro (Anmäl)   29/5 2013
I Fassbinders verk finns vanligtvis breda känsloregister, intressanta teman och symbolik samt stilistiska aspekter att uppskatta - så även här. Sedan så är jag ju svag för tidsperioden i Västtyskland då filmen är gjord, med dess sökande efter en nationell identitet efter kriget och det ambivalenta förhållandet till USA. Fassbinder harlyckats med noirkänslan och det är snyggt så det förslår. Jag saknar dock en starkare emotionell inverkan för att det blåa betyget ska bli aktuellt. Denna gång blir det därför en stark trea.
karlmats (Anmäl)   22/5 2013
Jag smäller till med en till 3a för den gode Fassbinder även om det stundtals blir lite segt. Dock är det en fantastiskt snygg skildring av en stjärna i förfall och många scener är lika underhållande som konstiga, vilken världsbild har t.ex. Robert Krohns fru? Sen är ju idén att detta till viss del är en allegori över Tysklands förhållande till USA efter andra världskrigets slut väldigt tilltalande, ser jag nån gång om denna blir det till att fundera en sväng till på det tror jag bestämt. Klart är att tyska är ett fantastiskt språk, att Fassbinder visar hur ett svartvitt foto kan användas för att bygga upp stämning, och att det verkar lättare sagt än gjort att vara en kändis på förfallets brant. Vill se mer av denna intressanta regissör.
JimCarrey (Anmäl)   1/5 2013
En riktig pärla.
hairofthedog (Anmäl)   26/3 2011
rolig form på en helt klart sevärd film. men den där udden som finns i t ex tretton månar, kinesisk roulette, etc, saknas. upplösningen kommer lite hastigt också.
inunder (Anmäl)   13/12 2010
fassis när han är som bäst
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Veronika Voss längtan