Vi barn från Bahnhof Zoo

Regissör:Uli Edel
Utgivningsår:1981
Antal betyg:1973 betyg

Om Vi barn från Bahnhof Zoo:

Filmen tar oss till drogträsket i 70-talets Berlin. Vi får följa den 14-åriga Christiane som bor med sin mamma och lillasyster i ett tråkigt bostadområde. Christiane är fascinerad av "Sound", ett nytt disco. Fast hon är för ung övertalar hon sina vänner att ta med henne dit. Där träffar hon Detlev, vilket blir början till hennes drogkarriär. Musik av David Bowie.

Titel: Trainspotting
Regissör: Jerry Schatzberg
År: 1971
Genre: Drama, Romantik
Panik i Needle Park

Natja Brunckhorst, Thomas Haustein, Christiane Reichelt, Jens Kuphal, Christiane Lechle, Peggy Russiek, Lothar Chamski, Rainer Woelk, Andreas Fuhrmann, Uwe Diderich, David Bowie

Uli Edel, Herman Weigel

Drama

Christiane F.

Västtyskland
Med i listor: 80-tal Top 50, Czechflashs filmer med 70-talskänsla
Diskussioner om Vi barn från Bahnhof Zoo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vi barn från Bahnhof Zoo (171 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   7/8 2016
Med bättre skådespelare hade jag gett denna en 5:a. Intressant story och bra musik.
WoodWoman (Anmäl)   23/12 2014
Så äkta!
andmoreagain (Anmäl)   21/12 2014
En brutal västtysk käftsmäll!
Taandborste (Anmäl)   16/11 2014
Gillar på något sätt att ingen vikt läggs vid grupptryck utan vi får en klar bild av huvudpersonens ensamhet utan att det blir för överdrivet. Skitigt och jobbigt men också väldigt snyggt gjort. Ingen fullpott direkt men väldigt bra. Älskar hur Bowie blir en del av historien också!
BraSma (Anmäl)   6/10 2014
En oerhört stark, verklig och hård film som skildrar ett bedrövligt liv i ett gråslaskigt, hopplöst Berlin. Det jag allra mest fastnade på var filmtekniken och hur det, tillsammans med det enkla, koncisa manuset, vävde samman en effektfull filmatisering. Såg den här filmen innan jag skulle somna och vaknade upp och hade den fortfarande på huvudet. Det är en film man minns.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vi barn från Bahnhof Zoo