Vi ses igen, barn

Originaltitel: Au revoir, les enfants
Regissör:Louis Malle
Utgivningsår:1987

Om Vi ses igen, barn:

Under den tyska ockupationen av Frankrike 1944 blir en ung pojke vid namn Julien evakuerad till en katolsk internatskola på landet. Han blir vän med Jean, en tystlåten pojke i klassen. Efter en tid upptäcker Julien att Jean är en av judarna som göms av de katolska rektorerna på skolan.
Se filmen på Headweb

Titel: Lacombe Lucien
Originaltitel: Lacombe Lucien
Regissör: Louis Malle
År: 1974
Lacombe Lucien
Titel: La colline aux mille enfants
Originaltitel: La colline aux mille enfants
Regissör: Jean-Louis Lorenzi
År: 1994
La colline aux mille enfants
Titel: Lea and Darija
Originaltitel: Le souffle au coeur
Regissör: Louis Malle
År: 1971
Den första kärleken

François Berléand, Gaspard Manesse, Raphael Fejtö, Francine Racette, Stanislas Carré de Malberg, Philippe Morier-Genoud, François Négret, Irène Jacob, Peter Fitz, Pascal Rivet, Benoît Henriet, Richard Leboeuf, Xavier Legrand, Arnaud Henriet, Marcel Bellot

Louis Malle

Drama, Krig

Frankrike, Västtyskland, Italien
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Vi ses igen, barn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vi ses igen, barn (58 st)
Rai (Anmäl)   7/3 2018
Ne, finns bättre filmer än denna i samma tema!
AlbinWesley (Anmäl)   23/12 2016
Långsamt brännande som det heter. Det tog ett ganska bra tag innan jag faktiskt började bry mig nämnvärt, men i slutändan är det makalöst fint.
lekke (Anmäl)   20/9 2016
Fin och rörande vänskapsskildring har en stark sista tredjedel.
Dream (Anmäl)   11/11 2015
Den är helt okej! Värd att se en gång! Men samtidigt rejält överskattad och lång! Det finns en hel del filmer som beskriver samma tema 100 gånger bättre, detta är mer en familj historia man ser med sina barn (I fall man nu har barn!) Vill man som vuxen lära sig Nazismens mörka historia, så ska man se Europa Europa eller Schindler's List istället som är liknande filmer men mer seriöst och ärligt beskrivet utan att dölja fakta.
Afflicter (Anmäl)   13/10 2015
Ganska publikfriande krigsdrama. Ännu en gång får man det dock bevisat att man tillåts färre misstag om man försöker vara good guys.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vi ses igen, barn