Vi två

Originaltitel: Vi två
Regissör:John W Brunius
Utgivningsår:1930

Om Vi två:

Änkemannen Robert Rossiter har två tonårsbarn och bor i New York. När han en dag besöker ett modehus förälskar han sig i expediten Joyce Roamer och inleder en relation vid sidan av sin relation till barnen. Detta anser inte hans puritanska New England-familj vara passande och under den följande påskmiddagen försöker Roberts konservative onkel att vända barnen emot honom. Filmen är en amerikanskproducerad svenskspråkig version av The Lady Lies (1929) och inspelad i Frankrike.

Edvin Adolphson, Margit Manstad, Erik 'Bullen' Berglund, Märta Ekström, Ivan Hedqvist, Anne-Marie Brunius, Ragnar Falck, Anna-Lisa Fröberg, Ragna Broo-Juter

Per Stille, Elsa af Trolle

Drama

Filmnummer: 120473
Diskussioner om Vi två  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vi två (1 st)
Andra våningen (Anmäl)   22:25 19/2
Bedrövlig men fascinerande. Jag uppskattar att the comic relief Erik (ännu inte Bullen) Berglund får ungefär 1/3 av speltiden och han spelar aldrig annat än berusad. Historien är så pass gammaldags att jag knappt sett något liknande i annan ljudfilm och det är svårt att förstå karaktärernas reaktioner. Ivan Hedqvists karaktär är riktigt skrämmande i sitt våldsamma fördömande, vilket blir desto märkligare i kombination med det långsamma trevande skådespeleriet (de kan inte ha varit vana vid replikläsning inför kamera). De som dröjer kvar mest i minnet är dock "barnen": Ragnar Falck som saknar vettig regi och knappast ger ett sympatiskt intryck men ändå känns verklig på något sätt, och Anne-Marie Brunius som är perfekt i sin roll.