Victoria

Originaltitel: Victoria
Regissör:Sebastian Schipper
Utgivningsår:2015

Om Victoria:

En ung spansk kvinna, Victoria, möter fyra unga tyskar på en nattklubb i Berlin. De har en skuld, och måste ta sig an ett äventyr av tvivelaktig natur för att betala av den. När en av killarna visar sig oförmögen att följa med hoppar Victoria in som deras bilförare.

Titel: Longing
Regissör: Xavier Dolan
År: 2012
Genre: Drama, Romantik
Laurence Anyways

Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski, Burak Yigit, Max Mauff, André Hennicke, Hans-Ulrich Laux, Eike Frederik Schulz, Philipp Kubitza, Lena Klenke

Olivia Neergaard-Holm, Sebastian Schipper, Eike Frederik Schulz

Drama, Kriminalare, Thriller

Tyskland

Recension Victoria

- MetalJukebox sätter betyg 5 och skriver:
Främst vill jag lyfta fram Victoria som en fantastisk filmupplevelse där en enda 138-minuter lång sammanhängande tagning bjuder på nyfikenhet, gemenskap, ångest och spänning. Atmosfären och närvaron är fulländad och den huvudsakligen improviserade dialogen är väldigt naturlig. Filmen är en unik och intensiv åktur. Victoria handlar om den unga spanjorskan Victoria som nyligen bosatt sig i Berlin,...

Recension av Victoria - Läs hela!

Diskussioner om Victoria  (0 diskussioner)
Kommentarer om Victoria (44 st)
Norpan0 (Anmäl)   20:35 19/5
Imponerande att filmen är gjord i en enda tagning. Ganska trist i början, men den tog sig mot slutet.
mammene (Anmäl)   09:43 15/5
Efter lite fundering så får det bli en fyra, mest efteråt eftersom den inte släppte taget. Det uppstod så mycket att upptäcka, kanske berodde det på att allt gick i ett svep och framkallade den ena känslan efter den andra, irritation över den tjafsande jargongen, en underliggande spänning som man inte riktigt visste var den skulle ta vägen och att bli lite vilseledd där ett tag och det gillar jag, och den dråpliga humorn. Allt kändes på något vis rätt realistiskt, hur situationer kan uppstå och föra vidare och vidare. bara av aningslöshet. Mest imponerad blev jag av Lala Costa som visade så många nyanser.
karlmats (Anmäl)   00:37 14/5
Vilken resa vi bjuds på. En fantastisk skildring av en utekväll som inte går som man tänkt sig. Laia Costa är helt fenomenal i rollen som Victoria och grabbgänget hon träffar känns så genuina att jag glömmer bort att det är en film jag tittar på. Det här hade nästan kunnat vara en fyllevideo man hittat i mobilen efter en utekväll i Uppsala på studentiden, förutom att det är enormt mycket bättre filmat och dessutom innehåller ett magiskt soundtrack. Det mest imponerande är hur man hela tiden håller beslutsfattandet inom ramen för logik, både intern och extern sådan håller i det närmaste perfekt, och det är svårt att inte bli tagen emotionellt av allt som händer. Att hela filmen är gjord i en enda tagning är bara så vansinnigt att jag inte ens fattar hur det är möjligt, det är dock inte det som gör filmen för det är karaktärerna men det adderar ju onekligen en extra krydda av wtf till hela det här scenariot. Filmen verkar ha tagits emot med lite blandade känslor, men själv sväljer jag det här med hull och hår. Jag visste ingenting om handlingen när jag började titta, och det är nog precis så den här filmen bäst avnjutes. Rogowski som spelar Boxer såg jag senast på filmfestivalen som bortkommen truckförare i In Den Gängen och blev imponerad där, här som gängets tuffing gör han också en fin insats, någon att hålla koll på framöver kanske. I slutändan blir jag så tagen över filmens alla komponenter att jag inte kan undgå att drämma till med en 4a. Kul med ytterligare internationell representation i finrummet, välförtjänt.
Amx (Anmäl)   04:56 7/5
Riktigt bra film. Är väldigt fascinerad av just den här typen av filmer. Men tycker ändå att det saknades något för full pott. Men mycket sevärd är den.
pufred (Anmäl)   1/4 2018
Egentligen en rätt generisk och naiv crime-rulle, men skådespeleriet, improvisationerna, filmningen, lösningarna vid så många scenbyten osv, gör att det blir en intensiv berg-o-dal-bana. Bara följa med och "go with the flow". Bästa tyska filmen på 2010-talet?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Victoria