Betyg idag: 1 065 Besökare idag: 4 792

Originaltitel: Victoria & Abdul
Regissör:Stephen Frears
Utgivningsår:2017

Om Victoria & Abdul:

Det här är berättelsen om en oväntad vänskap, uppstånden under de senare åren av drottning Victoria av Englands styre. När den unge tjänstemannen Abdul Karim beger sig från Indien för att delta i firandet av Victorias femtio år på tronen, förväntar han sig inte att vinna självaste drottningens gunst. Då drottning Victoria allt mer börjar ifrågasätta de restriktioner som under hela hennes regenttid omgärdat henne, formar de två en både osannolik och lojal allians – vilken hennes hov och innersta krets gör allt för att krossa.

Judi Dench, Ali Fazal, Tim Pigott-Smith, Eddie Izzard, Adeel Akhtar, Michael Gambon, Paul Higgins, Olivia Williams, Fenella Woolgar, Julian Wadham, Robin Soans, Ruth McCabe, Simon Callow, Sukh Ojla, Kemaal Deen-Ellis, Simon Paisley Day

Lee Hall

Drama, Komedi, Biografi

Victoria and Abdul

Storbritannien, USA
Diskussioner om Victoria & Abdul  (0 diskussioner)
Kommentarer om Victoria & Abdul (10 st)
Arablle (Anmäl)   01:08 22/3
En mysig film. Om man inte har några förväntningar blir man positivt överraskad. Miljöerna i det brittiska slottet, hovceremonierna och den historiska miljön kring Kejsarinnan av Indien och Drottningen över det Brittiska samväldet under större delen av 1800-talet är mycket välgjorda och tidstypiska. Judi Dench spelar Drottning Victoria utmärkt. Överdrifter som blir mycket komiska följer med de "hinduiska" männen och det blir en parodi som drabbar båda parter. Det går för långt ibland, men det ska ju bli en mysfilm. Det går inte låta bli att fnissa. Sedan är filmen kanske väl tillrättalagd för att passa in i den rådande åsiktskorridoren angående synen på muslimer. Det må ligga i betraktarens ögon om det är så eller inte. Men som helhet är filmen intressant för den bygger på en sann historia. Hem och läs 1800-tals historien i Europa och Samväldets kolonier! Filmen ger bra input för att förstå mer.
haajen (Anmäl)   4/7 2018
Idiotisk film som är totalt urvattnad och långtråkig, alla går på autopilot här.
arruba (Anmäl)   8/3 2018
En sån där löjligt trevlig må bra film, man sitter bara och ler och funderar på hur en film kan vara så här trevlig. Myspys!
Astrojacob (Anmäl)   2/2 2018
Sällsynt med gammaldags kvalitetsfilm idag. Judi Dernch agerar Oscarsklass och dramat balanserar perfekt mellan allvar och humor. Mys-Fyra.
Hogman (Anmäl)   26/1 2018
Judi Dench fantastisk, men Abdul var en märklig typ.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Victoria & Abdul