Victoria

Originaltitel: Victoria
Regissör:Bo Widerberg
Utgivningsår:1979

Om Victoria:

Engelskspråkig filmatisering av Hamsuns roman om tragisk kärlek mellan mjölnarson och godsägardotter. Existerar i två versioner. En som släpptes 1979 som är sammansatt av den tyska producenten. Den andra versionen var Widerbergs egen "directors cut" som släpptes 1987.
Se filmen på Viaplay

Michaela Jolin, Stefan Schwartz, Pia Skagermark, Sigmar Solbach, Christiane Hörbiger, Gustaf Kleen, Amelie von Essen

Bo Widerberg

Drama

Sverige, Västtyskland
Diskussioner om Victoria  (0 diskussioner)
Kommentarer om Victoria (9 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   1/2 2016
Bättre än sitt rykte! Men, det verkar ändå som Widerberg ville göra en ny Elivira Madigan och hitta nya Pia och Thommy. Men vad vet jag, det var några år sedan jag läste om den här filmen i boken Höggradigt jävla excentrisk. Produktionen verkar ha varit helt kaos. Filmen hade varit MYCKET bättre om de inte snackade engelska utan iallafall nån sorts skandinaviska. Mycket vackert foto är det. Ganska bra i så, mycket Widerbergsk på många sätt. Men jag såg den i fredags och har tänkt på den kanske en gång sen dess (måndag idag). Den här filmen har potential och hade kunnat bli mycket bättre.
martin eden (Anmäl)   29/8 2015
[rek. 2] Jag förstår att det varit en del problem kring denna film, särskilt i fråga om dubbning och ljud. Jag måste dock säga att jag gillar den. Grundberättelsen är av typisk Hamsun-typ om "hindrad kärlek". Tycker faktiskt inte att den är dålig i något avseende men dramatiken har lite för mycket jämnmod över sig. Till filmens nackdel är att man jämför den med mästerverket, ELVIRA MADIGAN, som är bättre i alla avseenden. Jag gillar dock denna. Snudd på fyra!!! 3+/4-
Tonti (Anmäl)   16/10 2011
Ändå så pass skön att det blir en trea. Gillar de överdrivna karaktärerna och miljöerna. Men visst är det ofta rent oerhört löjeväckande banalt och taffligt iscensatt. Men det är just det som utgör filmens charm. Blir en mycket svag trea. Och alla borgare är typ fascister och pratar och ser ut som folk från en Viscontifilm.
Sznax (Anmäl)   16/10 2011
Jösses. Vad tänkte Widerberg på. Kass engelska, fåniga skådespelare, martyrer till karaktärer, Otto är fascist, menlösa självmord, dumma karaktärer, eländig kärlek. Betyg 2.8
Tobias Rydén (Anmäl)   15/10 2011
Den engelska dubbningen är helt livlös, och filmens största brist. Eftersynkningen är dock inte så dålig som jag befarade (faktiskt bättre än i "Elvira Madigan"), men det är inte mycket till tröst när filmen är som den är. Sorgligt att se den, med tanke på att den på så många plan är raka motsatsen till vad Bo Widerberg egentligen ville göra med filmmediet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Victoria