Betyg idag: 1 084 Besökare idag: 4 813

Originaltitel: Videocracy
Regissör:Erik Gandini
Utgivningsår:2009

Om Videocracy:

Kommersiell TV i Italien har rykte om sig som den sämsta i Europa och har blivit en maktfaktor för den sittande premiärministern och ägaren Silvio Berlusconi. Bakom en fond av skrattspäckad underhållning och lättklädda kvinnor döljer sig ett skrämmande maskineri.

Titel: Bye Bye Berlusconi!
Originaltitel: Bye Bye Berlusconi!
Regissör: Jan Henrik Stahlberg

Dokumentär

Sverige, Danmark, Storbritannien, Finland

Recension Videocracy

- pooptroop sätter betyg 4 och skriver:
Videocracy tar oss med på en skrämmande resa in i Italiens mediasamhälle. Den styrs med järnhand av landets premiärminister; "Il Presidente" Silvio Berlusconi. Via olika personporträtt och arkivbilder guidar Gandini oss igenom en allé kantad av lättklädda damer. En allé som för oss in i Italiens snedvridna Tv-bild. Vi lotsas genom mediautbudet via fyra olika personer: Först träffar vi Erik -...

Recension av Videocracy - Läs hela!

Med i listor: Dokumentär Top 50
Diskussioner om Videocracy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Videocracy (97 st)
Bozze80 (Anmäl)   12/5 2018
En intressant inblick i kändisskapets Italien.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
intressant
Sznax (Anmäl)   4/10 2012
Fullständigt vedervärdigt dåligt gjort försök till dokumentär. Filmen säger absolut ingenting om någon, jag vet inte ens vad Gandini försöker framföra. Ibland undrar jag om det inte är en hyllning till Berlusconi eftersom det egentligen inte finns en enda kritisk röst i hela filmen. Vi får se klipp från några tv-program med lättklädda kvinnor och skall därmed acceptera att hela tv-utbudet är likadant. Det finns ingen analys och det finns ingen bakomliggande information (varför är tv så viktigt i Italien t.ex.) Det verkar som att de personer som är med i filmen är de enda han lyckades att få intervjua (eftersom de är så utspridda). Betyg 1.8
mystepho (Anmäl)   27/7 2012
Den första stora besvikelsen i ATMOs produktion.
Bomaniac (Anmäl)   13/11 2011
Vart ville dom komma med berättelsen? Jag hade förväntat mig att den skulle handlat om hur Berlusconi använder tv-mediet för egen vinnings skull. Men den handlar mest om folk som vill bli kändisar genom tv. Det hela mynnar ut i en ganska ointressant dokumentär. Det positiva var alla vackra kvinnor som inget hellre vill än att dansa sexigt i TV. Önskar att svenska program kunde ta efter Italien på den punkten. Tutti-Frutti kom tillbaka! :-)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Videocracy