Betyg idag: 1 043 Besökare idag: 4 720

Originaltitel: Vikarien
Regissör:Åsa Blanck, Johan Palmgren
Utgivningsår:2006

Om Vikarien:

För den unge ambitiöse läraren Max blir kaoset på Hallonbergskolan till sist outhärdligt. Han bestämmer sig för att rådfråga sin gamle magister, den nu 73-årige Folke från Lund. Folke är en lärare av den gamla stammen, tillika världsmästare i baklängestal. När han anländer till förorten börjar saker att hända. Vikarien är en tragikomisk och allvarlig dokumentär där demokrati ställs mot auktoritet, tradition mot obruten mark, där känslor stormar och inget är vad det synes vara.

Titel: Trots

Åsa Blanck, Johan Palmgren

Dokumentär

Sverige
Med i listor: Skövde filmfestival 06
Diskussioner om Vikarien  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vikarien (64 st)
Krille80 (Anmäl)   23/11 2014
Denna dokumentär bör få alla som ser den att bli förbannade men för mig som lärare är den extra plågsam att se. Man blir så förbannad på skolpolitiker som är så tankelösa som hela tiden skär ner samtidigt som de kommer med nya ideèr som ska tryckas in i ett redan fullspäckat schema där det redan är svårt att hinna med att lära eleverna allt.
annihilat0r (Anmäl)   22/6 2014
"Vikarien" är en närgången dokumentär om de svårigheter lärare upplever när de undervisar individer som inte tar skolan på allvar. Filmen fångade mig tidigt och höll mig sedan oavbrutet i ett härligt grepp. Det kändes tryggt att ta rygg på lärarna Max och Folke, fast på två olika vis. En gemensam nämnare för dem är dock att de båda har varma själar – som bör hedras.
jeremy_jones (Anmäl)   18/4 2012
jag tror jag hade önskat något mer, vad som helst, bara mer. Nu blir det som dokumentär ganska tunt. Fortfarande sevärt för den som är intresserad dock.
Macheath (Anmäl)   22/5 2011
Visst är den upphetsade dansläraren i början bäst. Men okej: vissa ämnen som berörs här är mycket intressanta - hur ofta hör man t.ex. oron över om man ska få uppehållstillstånd eller ej nämnas som ett skolproblem? Många frågeställningar som behandlas väldigt ytligt och obildat i media och av ansvariga politiker reses här. Tyvärr tycker jag inte att filmen levererar riktigt. Det är lite för corny ibland och jag saknar helt enkelt skärpa. Man lär inte riktigt känna några elever och jag tycker nästan att det samma gäller både Folke och Max. Ett intressant försök som hade kunnat bli väldigt bra, men det hade krävts något mer. Sevärt, men ingen cigarr.
Ponsbach (Anmäl)   19/5 2011
Mycket intressanta frågeställningar radar upp sig. Så spännande och ett bevis på skillnader och förändringar i samhället som inte "alla människor" hinner ta till sig eller orkar förstå.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vikarien