Vikarien

Originaltitel: Yi ge dou bu neng shao
Regissör:Zhang Yimou
Utgivningsår:1999

Om Vikarien:

Den mycket unga Wei Minzhi anlitas som vikarie i skolan i en liten by ute på den kinesiska landsbygden. Den ordinarie läraren lovar henne en stor belöning om alla elever är kvar när han kommer tillbaks. Då klassens bråkstake Huike försvinner till staden för att jobba beslutar sig Minzhi för att hämta tillbaks honom.

Titel: Harmonium in My Memory
Originaltitel: Nae maeumui punggeum
Regissör: Lee Young-jae
År: 1998
Film nr.: 19776
Harmonium in My Memory
Titel: Vägen hem
Originaltitel: Wo de fu qin mu qin
Regissör: Zhang Yimou
Originaltitel: Pervyj ucitel
Regissör: Andrej Konchalovskij
År: 1965
Den förste läraren
Titel: Till skolan med pappa på ryggen
Originaltitel: Bei qi baba shang xue
Regissör: Youchao Zhou
År: 1998
Till skolan med pappa på ryggen
Titel: Små röda blommor
Originaltitel: Kan shang qu hen mei
Regissör: Zhang Yuan

Drama

Not One Less

Kina
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Vikarien  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vikarien (43 st)
Galivan (Anmäl)   29/11 2015
Ovanligt fin. Bra tempo, fint filmad och klippt, originell handling, spontan och verklighetstrogen känsla, otroligt realistiskt skådespeleri. Tydligen amatörskådespelerare , filmat på 16 millimeter istället för 35.det ger en massa material som sedan klipps ner. Lite lik Qiu Ju ,med en envis person från landsbygden i huvudrollen som åker till stan och möter ohjälpsamma byråkratiska människor. Kul att den innehåller en scen där hon försöker springa ifatt en bil genom att ta en genväg. Samma sak händer i Qiu Ju och Vägen Hem.
Punkliv (Anmäl)   20/9 2015
Rekommenderad fyra. Hade det inte varit för alla urjobbiga karaktärer (det finns helt seriöst inte någon som jag inte blir irriterad på under filmens gång och framförallt vikarien och ungen som hon letar efter är outhärdligt jobbiga) så hade det kunnat bli den fyran.
Krantzylvania (Anmäl)   26/3 2013
det kändes som att zhang yimou hade ett viktigt budskap att föra fram mer än att han försökte göra en bra film, jobbiga dialoger där tjejen säger ja och vuxna säger nej i flera minuter
Ola_Schubert (Anmäl)   9/9 2012
En fin lite film om fattigdom och utsatta barn i dagens Kina. Iof så har väldigt många människor lyfts ur fattigdomen de senaste 20 åren, men många återstår än. Men framför allt så handlar det om att visa omsorg om sina medmänniskor. En problematik som kan kvarstå även när det värsta fattigdomen utrotats. Tempot i filmen är sävligt, ungefär som många iranska filmer. Det hela räcker inte riktigt till en fyra men väl till en mycket stark trea i betyg.
annihilat0r (Anmäl)   3/7 2011
En dramatisk, gripande och beklämmande berättelse om krocken mellan kinesisk landsbygd och storstad. Sorglig, tung och påtagligt djup. Jag fick rysningar under upplösningen när jag insåg att filmen är byggd efter en verklig händelse. Det finns flera underliggande men ärliga budskap om sociala konventioner, som är aktuella än idag, även i helt andra delar av världen.. som t ex i vårt eget Sverige. "Vikarien" är en lyckad skildring av problematiken. Att hälsa på en främling. Att öppna sig för en främling. Att hjälpa en främling. Det är så underskattat. Bli medvetna om det! Personligen är jag tacksam för att vara det.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vikarien