Villebråd

Originaltitel: Pokot
Regissör:Agnieszka Holland, Kasia Adamik
Utgivningsår:2017

Om Villebråd:

Den pensionerade lärarinnan Duszejko bor med sina hundar på den polska landsbygden. På kort tid påträffas flera jägare döda i skogarna. Omständigheterna är märkliga och spåren leder mot djur snarare än människor som förövare. Duszejko, som närmast är ett med naturen, ligger hela tiden steget före polisen i den mystiska brottsutredningen.

Agnieszka Mandat-Grabka, Wiktor Zborowski, Jakub Gierszal, Patrycja Volny, Miroslav Krobot, Borys Szyc, Tomasz Kot, Andrzej Grabowski, Katarzyna Herman, Marcin Bosak, Andrzej Konopka, Sebastian Pawlak, Katarzyna Skarzanka

Agnieszka Holland, Olga Tokarczuk

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Spoor

Sverige, Tjeckien, Polen, Tyskland, Slovakien
Diskussioner om Villebråd  (0 diskussioner)
Kommentarer om Villebråd (6 st)
WillyV (Anmäl)   20/10 2018
Stark tvåa, börjar bra och går sakta men säkert utför.
labi (Anmäl)   12/8 2018
Färgad av att Tokarczuk är en av favoritförfattarna såklart. Hennes fantastiska språkbehandling är svåröverförd till film, men Holland lyckas riktigt bra. Rekommenderar alla att läsa boken, samt allt OT har publicerat. Nobelpris är bara en tidsfråga.
jp (Anmäl)   5/12 2017
Lite svårt att hänga med ja, sen är det personligen svårt att titta på allt djurplågeri. Men det är en bra film. För all del.
stgurgel (Anmäl)   2/10 2017
Inledningsvis mystisk och bitvis svår att följa med i men mycket bra, därefter faller bitarna på plats framemot slutet och filmen tappar i kvalitet men är rätt rolig. Avslutningsvis ett väldigt dåligt slut
Jaganatha (Anmäl)   30/9 2017
Jag lägger märke till att detta till en femtedel är en svensk produktion. Polens natur gör sig bra på film och en film som kritiserar jakt och patriarkat borde ju gå hem i stugorna. Denna film bjuder varken på speciellt mycket action eller nagelbitande thrillermystik, men den har ändå ett ganska starkt persongalleri och den är tekniskt välgjord. För att vara polsk är filmen nästan lite väl svensk i sitt kynne. Bra skådespelare, också.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Villebråd