Vilse

Originaltitel: The Postman Always Rings Twice
Regissör:Tay Garnett
Utgivningsår:1946

Om Vilse:

Frank är en liftare som kommer till en bensinstation där han erbjuds jobb av ägaren Nick. Frank stannar dock mest pga Nicks fru Cora. De två inleder ett förhållande och börjar planera att mörda Nick.

Titel: Postmannen ringer alltid två gånger
Originaltitel: The Postman Always Rings Twice
Regissör: Joseph Losey
År: 1951
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir
Rovdjuret

Lana Turner, John Garfield, Cecil Kellaway, Hume Cronyn, Leon Ames, Audrey Totter, Alan Reed, Jeff York

Harry Ruskin, Niven Busch

Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir

Postmannen ringer alltid två gånger

Med i listor: Döda män klär inte i rutigt, Film-Noir Top 50, James M Cain
Diskussioner om Vilse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vilse (41 st)
Barneyk (Anmäl)   4/5 2017
Njä. Jag gillar verkligen inte alls karaktärerna till en början och framförallt inte Frank. Det finns ingen som helst kemi som får mig att tro på kärleken och ge den mening och tyngd. Sen är det mycket irritationsmoment och karaktärerna är bra korkade och störiga. Men det är liksom aldrig riktigt tråkigt eller ointressant, känns inte helt givet var filmen ska ta vägen. När det dock står klart var så känns det lite utdraget. Det gör den helt okej men en ganska stor besvikelse.
Ful_fisk (Anmäl)   1/2 2016
Upptakten är rätt halvdan med för högt tempo, träigt skådespeleri och överdriven musik. Men sedan tar det sig! Ju längre filmen fortgår, desto mer investerad finner jag mig hur det ska gå för karaktärerna, även ifall jag vet mycket väl hur det går efter att ha bevittnat de andra två kända filmatiseringarna av denna roman. Så i slutändan är jag mycket positivt inställd, förmodligen mycket tack vare Lana Turners skådespeleri. Bra film!
Hypostas (Anmäl)   25/10 2015
Skådespeleriet är verkligen (förutom när det gäller en eller ett par av birollerna) fantastiskt uselt, och manuset håller inte riktigt högsta klass heller. Men stämningen och fotot är ofta riktigt fint, så det är ändå hyfsat trivsamt att titta på, och en tvåa kan den väl få. Oerhört överskattad film, på det hela taget.
Gigi1943 (Anmäl)   25/1 2015
Gillar dessa gamla svartvita rullar. Tycker denna tappar lite fart mot slutet, men den var helt okej.
Dashiell Hammett (Anmäl)   17/8 2014
Inte lika bra som Kvinna utan samvete men mycket sevärd ändå! Lana Turners lyser starkt som en nattlampa och utan henne skulle väl filmen rasat ihop, även om Garfield gör ett habilt jobb med sin rollfigur. Remaken med Jack Nicholson och Jessica Lange är snäppet sämre. Bästa filmversionen av James M. Cains bok, som var ett tag sedan jag läste, är den italienska av Luchino Visconti. Stämmningsmässigt ligger den närmare boken känns det som. Summa summarum: Lana Turner är svår att se sig mätt på, och det är lätt att tycka om den här Holywoodrullen trots allt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vilse