Betyg idag: 1 781 Besökare idag: 5 958

Originaltitel: Wings
Regissör:William A Wellman
Utgivningsår:1927

Om Vingarna:

Två unga män blir förälskade i samma tjej. Efter att USA gått med i Första världskriget, tar de värvning och hamnar i flygkåren. De blir vänner men deras kärlek till samma tjej hotar deras vänskap.

Titel: Bataljon saknad
Regissör: Michael J Bassett
År: 2002
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Krig
Deathwatch

Richard Arlen, Clara Bow, Charles 'Buddy' Rogers, Jobyna Ralston, El Brendel, Gary Cooper, Henry B Walthall, Julia Swayne Gordon

Hope Loring, Louis D Lighton

Drama, Action, Romantik, Krig, Stumfilm

Med i listor: Första världskriget, Oscars
Diskussioner om Vingarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vingarna (12 st)
wasteoftime (Anmäl)   23/5 2016
Så var det då dags att sätta tänderna i den här klassikern. Och medans storyn kanske inte är filmens starkaste kort, så tycker jag nog att den får lite för mycket skit, det är ju en krigsskildring, det är väl ganska klart vad storyn är. Men musiken är fantastisk. Fotot är otroligt, flygscenerna är ju makalösa för inte bara sin tid, utan långt därefter. Det blir lite långrandigt i vissa partier, och det känns lite "meh"-igt på sina håll, vilket gör att filmen stannar på en tvåa, men ändock en tvåa!
Krille80 (Anmäl)   4/1 2015
Wings tog hem den allra första Oscarn för bästa film. Här har jag invändningar då jag precis före denna film har sett den oscarsnominerade 7th Heaven som är en film med bra mycket bättre handling. Wings andra Oscarsstatyett för "specialeffekterna" förtjänar den desto mer. När det gäller filmens effekter så var det en bra bit före sin tid med fantastiskt snygga flygscener liksom krigsscener. Filmen lite tråkig med för långa krigsscener t.ex. Slutet är dock bra och Clara Bow sevärd. 3+
precineadd (Anmäl)   26/7 2014
för lång och sjukt hokey, men tekniskt ett smörgåsbord av innovationer (dock inga egna)
jingoo (Anmäl)   17/5 2014
Fantastiska flygscener och fina flygplan. Krigsscenerna är väldigt påkostade. Handlingen känns ganska typisk med den sansade rikemanssonen och den lätt korkade och känslosamme arbetarpojken som blir bästa vänner under kriget. Lite översentimental ibland, men det som sänker betyget mest är den utdragna och pinsamma bubbelsekvensen i Paris.
goeran (Anmäl)   8/3 2014
William A Wellmans Wings från 1927 innehåller fantastiska filmscener (helt unika för sin tid) och fotot är överhuvudtaget förstklassigt; själva storyn är väl däremot lite tunn. Bäst bland skådespelarna är utan tvivel Clara Bow.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vingarna