Viskningar och rop

Originaltitel: Viskningar och rop
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1972

Om Viskningar och rop:

Sekelskiftestragedi i herrgårdsmiljö om tre systrars spända relationer som blottlägges när den ena systern ligger döende i cancer.

Titel: Höstsonaten
Originaltitel: Maria Larssons eviga ögonblick
Regissör: Jan Troell
År: 2008
Maria Larssons eviga ögonblick

Harriet Andersson, Kari Sylwan, Ingrid Thulin, Liv Ullmann, Erland Josephson, Henning Moritzen, Georg Årlin, Anders Ek, Inga Gill, Ingrid Bergman (II), Lena Bergman, Malin Gjörup, Rossana Mariano, Monika Priede, Linn Ullmann

Ingmar Bergman

Drama, Romantik

Cries & Whispers

Sverige

Recension Viskningar och rop

- NeZa sätter betyg 5 och skriver:
I tekniskt aspekter är filmen fulländad. Den vann Oscar för bästa foto och blev nominerad till åtskilliga andra statyetter, bland annat för bästa film och bästa regi. Blåsningen snuvade den dock på båda dessa priser. Dekorer, kostymer och smink förhåller sig på ett briljant sätt till karaktärerna och den substantiella atmosfär som existerar i filmen. Miljön inne i herrgården, de dominerande röda tapeterna...

Recension av Viskningar och rop - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Guldbaggar, Sverige Topp 50
Diskussioner om Viskningar och rop  (0 diskussioner)
Kommentarer om Viskningar och rop (208 st)
92axha10 (Anmäl)   17:55 13/10
Fotot och bildspråket som är fylld med symbolism och hänvisningar är en fröjd för ögat. Handlingen är bara en ursäkt för Sven Nykvist att briljera.
Nalleman (Anmäl)   18:10 12/6
Inte någon av Bergmans bättre enligt mig.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Barneyk (Anmäl)   26/6 2017
Faktiskt en ganska stor besvikelse. Har sett lösryckta scener ifrån filmen som jag tycker är riktigt starka men i sammanhanget blir dom mest menlösa för mig. Tycker inte den här typen av sökande och relationer är intressanta. Att foto är i världsklass och filmen levererar unikt starka skådespelarprestationer gör liksom inte särskilt mycket. Vare sig intellektuellt eller emotionellt engagerande.
Hompen (Anmäl)   19/10 2015
Snyggt foto. Intressant manus, men slutet känns förhastat.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Viskningar och rop