Vit fågel med svart teckning

Originaltitel: Bilyj ptakh z chornoju oznakoju
Regissör:Jurij Iljenko
Utgivningsår:1971

Om Vit fågel med svart teckning:

En långsam, poetisk film som handlar om en fattig familj i Ukraina under Andra världskriget ; filmen utspelar sig i Bukovina nära gränsen till Rumänien.

Ivan Mikolajtjuk, Jurij Mikolajtjuk, Natalja Naum, Dzhemma Firsova, Aleksandr Plotnikov, Vasilij Simchich, Oleg Polstvin, Michail Iljenko, Leonid Bakshtayev, Vladimir Shakalo, Nikolaj Olejnik, Bohdan Stupka, Larisa Kadotjnikova

Jurij Iljenko, Ivan Mikolajtjuk

Drama, Krig

Belaja ptica s cërnoj otmetinojBelaja ptitsa s tjernoj otmetinoBelaja ptica s cerny otmeninojBilyy ptakh z chornoyu vidznakoyu

Sovjetunionen
Diskussioner om Vit fågel med svart teckning  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vit fågel med svart teckning (1 st)
goeran (Anmäl)   26/3 2017
Jurij Iljenkos Vit fågel med svart teckning (Bilyj ptakh z chornoju oznakoju) från 1971, med handlingen förlagd till Karpaterna under krigsåren känns lite som en sovjetisk B-film; det är snyggt filmad men storyn känns rätt patetisk. Filmens väsentliga budskap verkar vara att svartmåla de ukrainska patrioterna i Ukrainska upprorsarmén (UPA).