Vredens dag

Originaltitel: Vredens dag
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1943

Om Vredens dag:

I en liten dansk by i mitten av 1600-talet blir en gammal gumma anklagad för häxeri. Efter en förtvivlad flykt söker hon så hjälp hos en dotter till en tidigare bekant. Denna väljer, trots att maken är en kyrkans man, att hjälpa henne gömma sig i deras vindsutrymme. Men till slut blir den gamla kvinnan ändå bryskt tillfångatagen och tvingad genom tortyr att erkänna sitt brott. I skymundan av den gamla kvinnans avrättning genom bränning på bål, blir pastorns unga fru förälskad i pastorns nyligen hemkomna son.

Titel: Djävlarna
Regissör: Robert Bresson
År: 1962
Genre: Drama, Krig
Processen mot Jeanne d'Arc

Thorkild Roose, Lisbeth Movin, Sigrid Neiiendam, Preben Lerdorff Rye, Anna Svierkier, Preben Neergaard, Albert Høeberg, Olaf Ussing

Hans Wiers-Jenssens, Paul La Cour, Poul Knudsen, Mogens Skot-Hansen, Carl Theodor Dreyer

Drama, Romantik

Day of Wrath, Jour de colère

Danmark
Diskussioner om Vredens dag  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vredens dag (42 st)
andmoreagain (Anmäl)   22/10 2017
Dreyers personregi är så hårfint mellan geni/galenskap. Det är intressant att följa. Det jag tycker att Vredens Dag och Ordet har gemensamt, och som drar ner är det hela, är de horribla dåliga avslutningarna som man får serverat. Som om man helt plötsligt får se en skolpjäs.
Tobias Rydén (Anmäl)   10/7 2015
Teatralt och segt men på ett avskalat och andäktigt Dreyerskt vis som ändå funkar.
bad_droidboy (Anmäl)   7/2 2014
deprimerande
precineadd (Anmäl)   15/1 2014
extremt bra.
100tonvalspäck (Anmäl)   12/4 2013
Mycket teatral regi men lågmält skådespel gör att många scener blir helt förvirrade och osammanhängande. Ingen av karaktärerna får komma fram och medvetet eller omedvetet tillåter aldrig regin dem att synas. Handlingen har sina poänger och filmen hade kunnat beröra om den inte var så splittrad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vredens dag