Walk the Line

Originaltitel: Walk the Line
Regissör:James Mangold
Utgivningsår:2005

Om Walk the Line:

Detta är filmen om den legendariske musikern Johnny Cashs karriär och liv och hur han gick från bomullsplockare till världsberömd artist i princip över en natt. Det handlar om livet som musiker då rock'n'rollen kom och inte bara revolutionerade musikbranschen utan erbjöd världen en helt ny livsstil och nya värderingar.

Titel: Crazy Heart
Regissör: Steve Rash
År: 1978
Film nr.: 20624
Buddy Holly – en rocklegend

Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon, Ginnifer Goodwin, Robert Patrick, Shelby Lynne, Dan John Miller, Dan Beene, Larry Bagby, Lucas Till, Hailey Anne Nelson, Shooter Jennings, Dallas Roberts, Tyler Hilton, Waylon Payne, Clay Steakley, Johnathan Rice

Gill Dennis, James Mangold

Drama, Romantik, Biografi

USA, Tyskland
Med i listor: 2000-tal Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2006, Riktiga musiker, Romantik Top 50, Skövde filmfestival 06, Startpaket 1
Diskussioner om Walk the Line  (0 diskussioner)
Kommentarer om Walk the Line (1165 st)
Qhorinhalfhand (Anmäl)   13:32 23/3
Extremt bra drama och Joaquin Phoenix gör sig otroligt bra i rollen som Cash. Älskar tonen i filmen och man sitter helspänd hela filmen. Lätt toppbetyg.
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
Det här gillar jag, det här är bra. Men det var inte så länge sen jag såg den snarlika filmen Ray (om Ray Charles) och den är bättre på alla punkter. Därför blir det inte det absoluta toppbetyget. Men visst Joaquin Phoenix och Reese Witherspoon gör helt lysande ifrån sig som Johnny Cash respektive June Carter.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/7 2016
En väldigt bra och värdig Johnny Cash-biografi!
Dream (Anmäl)   12/7 2016
Ganska ofta blir den här typen av biografi filmer mediokra utan någon inlevelse som bara intresserar dem största fansen av själva artisten! Men det gäller inte denna, här finns inlevelse, charm och karisma så det känns mer som en vanlig mysig drama film samtidigt som man lär sig om Johnny Cash liv, ifall man nu aldrig hört talas om "Cash" förut, så att den här filmen passar både fansen och personerna som bara söker en helt vanlig "feelgood" film att njuta av och till sist soundtracket sitter som en smäck. En skön film jag gärna ser flera gånger
Spook (Anmäl)   16/9 2015
att det tog mig 10 år att sätta mig ned och se den här är något jag skäms över. jättebra film om en jättebra artist.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Walk the Line