Walker

Originaltitel: Walker
Regissör:Alex Cox
Utgivningsår:1987

Om Walker:

Baserat på den sanna historien om äventyraren och militärledaren William Walker och hans märkliga eskapader i Centralamerika som under en tid gjorde honom till diktator i 1800-talets Nicaragua.

Titel: El topo
Originaltitel: El topo
Regissör: Alejandro Jodorowsky
År: 1970
Genre: Drama, Äventyr, Western, Fantasy
El topo

Ed Harris, Peter Boyle, Xander Berkeley, Marlee Matlin, Rene Auberjonois, Richard Masur, René Assa, John Diehl

Rudy Wurlitzer

Äventyr, Krig

USA, Mexiko, Spanien
Diskussioner om Walker  (0 diskussioner)
Kommentarer om Walker (10 st)
RichardEk (Anmäl)   14/7 2013
Träffsäker politisk satir med vissa tendenser att bli övertydlig. Filmen är gjord under Reaganadministrationen era och dess inblandning i Mellanamerika men fångar USA:s inblandning i Mellanöstern på 2000-talet lika bra. I synnerhet återges den amerikanska administrationens nära koppling till kristen fundamentalism och privata företagsintressen på ett träffsäkert sätt (Bush, Cheney, Rumsfeld). Greppen med nutida artefakter som limousiner och helikoptrar är ett effektivt sätt att poängtera parallellerna mellan dåtidens och nutidens politik.
Malfunction (Anmäl)   25/3 2011
Som Apocalypse Now fast bra.
Film Guden (Anmäl)   2/3 2011
Ed Harris är alltid utmärkt, och historien är intressant. Vågad symbolik, på gott och ont. Med en modern ironisk ton.
_General_ (Anmäl)   8/2 2011
Jag är väldigt intresserad av Nicaraguas historia och fascineras av hela Walker-eran på grund av dess absurditet och dess påverkan på landet fram till dags dato. Tyvärr är dock filmen i allmänhet, och manus, klippning och musik i synnerhet, en riktig besvikelse (särskilt med tanke på att Joe Strummer står för musik). Både Walker och historien i sig plattas till och har inget fokus. Man försöker ta sig an landets historia och USA:s hegemoni i Latinamerika på så många sätt och ur så många vinklar att det blir pannkaka av allt.
jonbo (Anmäl)   7/10 2008
Något visst finns det med filmen som jag gillar. Den underliggande humorn som då och då innebär lite lättsamhet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Walker