Wallander - Pyramiden

Originaltitel: Wallander - Pyramiden
Regissör:Daniel Lind Lagerlöf
Utgivningsår:2007

Om Wallander - Pyramiden:

Ett sportflygplan störtar utanför Mossby strand och i flygplansvraket hittar man en detonerad pansargranat. Kurt Wallander kopplas in för att utreda haveriet. Några dagar senare dödas två gamla systrar vid en explosion i en sybehörsaffär. Man finner rester av ett avancerat sprängämne i den utbrända butiken och snart pekar allt på att båda händelserna hänger ihop med en uppgörelse mellan två narkotikaligor.

Titel: Wallander - Vålnaden
Originaltitel: Wallander - Afrikanen
År: 2005
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Wallander - Afrikanen

Rolf Lassgård, Johan Rabaeus, Marie Richardson, Gustaf Skarsgård, Lia Boysen, Lars Melin, Moa Gammel, Kerstin Andersson, Gunilla Abrahamsson, Mats Andersson, Tommy Andersson, Dag Elfgren, Seth Engström

Michael Hjorth, Hans Rosenfeldt

Mysterium

Sverige
Med i listor: Kurt Wallander
Diskussioner om Wallander - Pyramiden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Wallander - Pyramiden (81 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Krille80 (Anmäl)   18/12 2014
Rolf Lassgård Är Wallander! Nu när det var sagt så kan vi koncentrera oss på filmen. Denna film är liksom alla Wallanderfilmer med Lassgård baserade på Henning Mankells böcker. Detta är dock varken den bästa Wallanderfilmen och inte heller den bäste Wallanderbok av mankell. Den slår dock Krister Henrikssons Kurt Wallander alla dagar i veckan.
RichardEk (Anmäl)   17/7 2013
Försätt Wallander i pension med omedelbar verkan. De allra första Wallanderfilmerna och böckerna var läs- och sevärda. Genom ett postkolonialt skuldtema med dagens globalisering som fond kunde berättelserna få den substans som behövs för att väcka mitt intresse för polisgenren. Men här finns bara klichéer kvar, när det gäller såväl brottshandling som Wallanders privatliv.
Cuchita (Anmäl)   24/3 2013
Tyckte storyn var rätt seg faktiskt
Xenox (Anmäl)   16/7 2012
Storyn är ganska hyfsad. Godkänt avslut på Wallanderserien.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Wallander - Pyramiden