Waltz with Bashir

Originaltitel: Vals Im Bashir
Regissör:Ari Folman
Utgivningsår:2008

Om Waltz with Bashir:

En natt på en bar, berättar en gammal vän till regissören Ari om en återkommande mardröm där han jagas av tjugosex onda hundar. Varje kväll, samma antal djur. De två männen drar slutsatsen att det finns ett samband till ett uppdrag i den Israeliska armén i första Libanon-kriget i början av åttiotalet. Ari är förvånad över att han inte kan komma ihåg något längre från den perioden av sitt liv. Förbryllad av denna gåta bestämmer han sig för att träffa och intervjua gamla vänner och kamrater runt om i världen. Han måste upptäcka sanningen om den tiden och om sig själv. Ari gräver djupare och djupare i mysteriet, och hans minne börjar komma tillbaka i surrealistiska bilder .
Se filmen på Headweb

Drama, Dokumentär, Animerad, Krig, Biografi

Frankrike, Israel, Tyskland, USA, Finland, Schweiz, Belgien, Australien

Recension Waltz with Bashir

- Daniel Mott sätter betyg 4 och skriver:
Ari konstruerar sin film som en drömsk dokumentär, som försöker reda ut hur massakern kunde ske, varför ingen stoppade den och om han och de andra soldaterna egentligen var medvetna om vad som hände. Svaren varierar som sagt, och de presenteras som animerade drömmar och segment, ofta lite milt cyniskt satta till populära popdängor från tiden, som OMD:s Enola Gay. Slutsatsen blir att någon universell...

Recension av Waltz with Bashir - Läs hela!

Med i listor: Dokumentär Top 50
Diskussioner om Waltz with Bashir  (0 diskussioner)
Kommentarer om Waltz with Bashir (164 st)
Rai (Anmäl)   29/11 2017
Bra film...
setterwall (Anmäl)   12/11 2017
Helt otrolig!
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Galivan (Anmäl)   29/9 2017
Människor samtalar och återberättar krigshistorier , ständigt en röst som beskriver det som händer i dåform, väldigt sövande, men animationen är väldigt bra, uttrycksfull och poetisk ihop med musiken. Berättandet drar ner rejält. 2+.
sparv (Anmäl)   5/11 2015
Snygg, tycker animeringen var fin. Handlingen är lite spretig och vissa partier sega vilket gör att den får en stark trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Waltz with Bashir