Vi har en påve!

Originaltitel: Habemus Papam
Regissör:Nanni Moretti
Utgivningsår:2011

Om Vi har en påve!:

Den nyvalda Påven får en panikattack när han ska hälsa de troende från Sankt Peterskyrkans balkong i Rom. Hans rådgivare är oförmögna att övertyga honom om han är rätt man för jobbet och tvingas söka hjälp från en erkänd psykoanalytiker – som är ateist.

Titel: The King's Speech
Regissör: Óskar Jónasson
År: 2008
Genre: Drama, Action, Thriller
Reykjavik-Rotterdam

Michel Piccoli, Nanni Moretti, Jerzy Stuhr, Renato Scarpa, Margherita Buy, Dario Cantarelli

Nanni Moretti, Francesco Piccolo, Federica Pontremoli

Drama

We Have a Pope

Frankrike, Italien
Diskussioner om Vi har en påve!  (0 diskussioner)
Kommentarer om Vi har en påve! (14 st)
hsimpson (Anmäl)   14:55 22/4
Några småmysiga scener, men på det stora hela gjorde det här inga större intryck.
Sznax (Anmäl)   2/7 2013
Väldigt långt från Morettis vanliga. Ämnet är alldeles för tungt och idén må vara bra men det är ganska illa skrivet och helt utan inspiration. Betyg 3.8
yrkeschaufföre (Anmäl)   26/3 2013
Ett antal roliga scener och lite finurligheter under en och en halv timme lyckades inte få mig intresserad.
ezeikel (Anmäl)   15/11 2012
Mycket underhållande. Volleybollscenen, som manga verkar fästa sig vid, står för mig i ett helt annat ljus när jag tänker på Nanni Morettis tidigare bearbetning av män som idrottar och filosoferar samtidigt. Man bör inte missta Moretti för att vara så banal, att han försöker göra sig lustig på gamla mäns bekostnad.
annihilat0r (Anmäl)   27/9 2012
"Habemus Papam" var en svår upplevelse. Jag är inte religiös, men tyvärr tror jag att det hade behövts. För den religiösa ter det nämligen sig roligt när kardinaler spelar volleyboll – för att de tycker att det är så världsfrånvänt. För mig är kardinalerna bara människor, som du och jag. Därför upplevde jag ingenting roligt med den lätt vrickade berättelsen. Istället fann jag ett gigantiskt mörker, en svart upplevelse, om en man som blev rädd för sitt kommande uppdrag. Och jag antar att liknande rädsla kan uppstå inför andra former av uppdrag. Därav skildrade filmen en svårhanterlig situation, relativt sanningsenligt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Vi har en påve!